Nya chefen för konstmuseet vill samarbeta mera

Kalmar ,
Bettina Pehrsson vill samarbeta med andra, lyfta fram designarkivet och vill ha både bredd och spets.
Foto: Karin Asmundsson
Bettina Pehrsson vill samarbeta med andra, lyfta fram designarkivet och vill ha både bredd och spets.

Hon har bara hunnit jobba några dagar, Bettina Pehrsson som är ny chef för Kalmar konstmuseum. Hon vill samarbeta mera, lyfta fram designarkivet och hon hyllar alla kämpande konstnärer.

– Det blir roligare när man är fler tillsammans.

– Jag är imponerad över hur mycket konstnärer och formgivare det finns i regionen. Det är tufft att vara konstnär, jag vill ge en eloge till alla kulturutövare som orkar kämpa på. Allt vi har, våra kläder, det vi sitter på, är skapat av kulturutövare.

Hon menar att konstmuseet behöver både bredd och spets, och ser fram emot att samarbeta med andra. Hon lyfter fram Peder Nabos föreställning D-moll är ljusgrönt som spelats på konstmuseet som ett bra exempel.

– Man ska göra saker tillsammans, och man ska göra det man tycker är bra. Utmaningen för alla institutioner är att man inte längre kan räkna med att publiken kommer. Det blir roligare när man är fler tillsammans.

I stora drag är utställningsprogrammet för året redan spikat men det blev en lucka precis nu. I den luckan har hon plockat ner en utställning om professor Balthazar, den tecknade serien om den finurlige vetenskapsmannen som visades på SVT i början på 70-talet. Utställningen har tidigare visats på Marabouparken i Sundbyberg, och ska vidare till Malmö.

– Men resten av året är i princip lagt.

Först 2020 kommer hennes visioner att slå igenom, och hon menar att det är viktigt både med spets och bredd, med det ”väldigt internationella”, det nationella och det regionala.

– Bara det är bra. Jag hoppas att alla ska tycka att det är intressant och värdefullt att komma hit.

I sommar ska Kalmar slott ha en jätteutställning kring van Goghs konst. En dyr utställning, som förväntas dra stor publik.

– Då gör vi något annat. Vi måste fundera på vad vi kan bidra med. Det finns en fördel med många olika institutioner som gör olika saker, och man kan samarbeta för att få till lite extra pengar.

Under den första tiden i Kalmar har hon träffat konstnärer och hunnit resa till Virserum och inviga vårens utställning.

Hennes företrädare, Joanna Sandell och Bengt-Olof Johansson hade båda starka kontakter utomlands, Joanna Sandell mot Sydafrika och Olof Johansson arbetade med kontakterna över Östersjön.

– Jag har svårt att precisera vad jag är intresserad. Jag är nyfiken på allt möjligt, men jag vill gärna fortsätta kopplingen till Sydafrika.

Någon drömutställare har hon inte.

– Men jag har haft en liten linje att lyfta fram kvinnliga konstnärer, som Gittan Jönsson. Det var jätteroligt, att visa hennes verk från första början till idag.

Att lyfta fram bortglömda konstnärer är ett annat spår.

Bettina Pehrsson vill lyfta fram designarkivet mer. Designarkivet finns sedan 2006 i Pukeberg. Det består av cirka 120 000 skisser, ritningar, foton och föremål från mer än 700 formgivare, och spänner över områden som inredning, möbler, textil, glas och grafisk design.

– Hela Småland är ju en produktionsplats, och arkivet kan användas för att diskutera vad en samling är och vad den representerar. Designarkivet är fantastiskt och har stora möjligheter.

Hon har inga kopplingar alls till Kalmar eller Småland, men konstaterar när hon tittar ut genom biblioteksfönstren på museet ut mot slottet att hon har en fantastisk arbetsmiljö, och att det bara kommer att bli bättre i takt med vårens ankomst. Hon har skaffat en lägenhet i centrala Kalmar, och beskriver skrattande att barnen sa till henne att ”du kan väl höra av dig nån gång”!

Hon är kritisk mot att man ofta ser museer och andra kulturinstitutioner som bidragstagare.

– Militären är också bidragstagare. Vi behöver alla badhus, bibliotek och museer. De finns där för alla.

Bettina Pehrsson kommer närmast från jobbet som chef för Marabouparken, en konsthall i ett tidigare kakaolaboratorium i Sundbyberg. Hon var där i tio år, och byggde upp verksamheten från grunden.

– Det var otroligt roligt och lärorikt.

Innan dess var hon chef för IASPIS som är Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer.

Bettina pluggade i Lund. Valet stod mellan religionsvetenskap, juridik och konstvetenskap. Konstvetenskapen vann.

– Allt bottnade i ”vad är det att vara människa”. Religionen söker meningen med livet, konsten är ett språng ut i det okända.

Efter studierna började hon jobba på Krognoshuset i Lund, en konsthall för samtida konst i ett hus från 1300-talet.

De tre senaste utställningarna hon sett är Dora Garcia på Bonnerts konsthall, Modern museets Moderna utställning ”den var rolig, med rätt många yngre konstnärer” och Philippe Parreno på Tensta konsthall.

–Jag önskar jag hade en hobby... jag läser mycket, jag lyssnar på musik och jag tittar mycket på konst. Men nu när jag flyttat hit tänkte jag att jag kanske skulle börja med fågelskådning.

Fakta

Bettina Pehrsson

Aktuell: Ny chef för Kalmar konstmuseum

Ålder: 54 år i år

Familj: Maken är konstnär och professor i måleri på Konstfack, tre vuxna söner

Intressen: Läsa, lyssna, titta på konst

Visa mer...