Laila Naraghi (S): Nya pappersregler hotar tidningarna

Kalmar/ Stockholm Artikeln publicerades
Laila Naraghi (S) vill ha svar av kulturministern på hur de nya reglerna för pappersåtervinning slår mot tidningskoncernerna.
Foto: Kenny Bengtsson
Laila Naraghi (S) vill ha svar av kulturministern på hur de nya reglerna för pappersåtervinning slår mot tidningskoncernerna.

Nya regler för pappersåtervinning kan bli dyrt för tidningskoncernerna. Nu slår Laila Naraghi (S) larm och vill ha svar från kulturministern.

Det är tidningen Medievärlden som rapporterar om Naraghis fråga till ministern. De nya reglerna, som syftar till att förbättra nivån av återvinning av papper riskerar att slå hårt mot tidningskoncererna, som ju köper mycket tidningspapper.

Laila Naraghi är från Oskarshamn, och sitter i konstitutionsutskottet. Hon har räknat på hur den nya förordningen skulle slå mot Gota Media, som förutom Östra Småland och Nyheterna också äger Barometern-OT, Ölandsbladet, Kalmar läns tidning och en hel rad andra tidningar främst i Småland och Skåne. Enligt Naraghi köper Gota tidningspapper för 35 miljoner kronor. Om priset på papper ökar med 20 procent innebär det en ökning av papperskostnaden med sju miljoner. Samtidigt ökar presstödet med 3,5 miljoner för 2019. Men det innebär att hela ökningen, och lika mycket till äts upp.

Till Medievärlden säger Laila Naraghi att frågan är avgörande för demokratin.

– När jag kom in i riksdagen 2016 var den första frågan jag gick upp i talarstolen om mediestödet och behovet av stöd till lokaljournalistik och publicistisk mångfald. Jag har drivit den frågan sedan jag kom in i riksdagen för att lokalmedia är helt avgörande för vår demokrati. När jag blev uppmärksammad på den här frågan var det helt naturligt att även undersöka den närmare.

Laila Naraghi väntar sig ett skriftligt svar av ministern under nästa vecka.

– Nu avvaktar vi och ser vad som står i svaret. Men det finns många sätt att gå vidare med frågan. När vi jobbade med mediestödet förde vi många samtal internt och informerade vad olika förslag skulle innebära för olika medieaktörer, säger hon till Medievärlden.