Passagerarna skulle få vänta ute i kylan

Kalmar Artikeln publicerades
Vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen kolliderade buss 123 med en brandbil och hamnade i diket.
Foto:Tomas Königsson
Vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen kolliderade buss 123 med en brandbil och hamnade i diket.

Efter att en buss hamnade i diket efter en kollision med en brandbil på tisdagseftermiddagen fick passagerarna meddelande om att de skulle få vänta på vidare transport i två timmar.

– Jag tycker det är under all kritik att KLT inte bryr sig mer om sina passagerare. De frågade inte ens hur vi mådde. Fruktansvärt hemskt, säger en av passagerarna.

Efter olyckan ringde chauffören kontoret och berättade om händelsen. Han hade högtalartelefon på så att passagerarna hörde samtalet och en av dem reagerade på att ingen frågade hur chauffören och passagerarna mådde.

När chauffören hade lagt på luren så frågade han hur passagerarna skulle ta sig hem, varpå vissa blev upprörda och menade att det var upp till KLT att lösa. Chauffören ska då ha ringt igen för att undersöka saken och svaret de fick var inte vad de hade hoppats på.

– De sa att vi skulle få stå ute i två timmar och vänta på taxi, vilket är helt otroligt dåligt av KLT. Är inte passagerarna nummer ett när det händer olyckor? säger den upprörda passageraren.

KLT hade enligt utsago också lovat att ringa upp en av passagerarna under kvällen, något som aldrig blev gjort.

Vad tycker du om hanteringen av händelsen?

– Det är upp till varje bussföretag hur de ska hantera sådana här händelser. De har instruktioner för hur de ska agera, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid KLT.

Men är det rimligt att passagerarna ska behöva vänta i två timmar?

– Det beror på vilken tidpunkt olyckan inträffar. Jag har för mig att detta var vid 17-tiden och då finns det definitivt inga lediga fordon.

– Det kan kännas väldigt tufft att få vänta, men finns det inga lediga bussar så finns det ju inte, säger Karl-Johan Bodell.