Personalen sökte skydd bakom säkerhetsdörr

Kalmar Artikeln publicerades
Datorer, skärmar och id-kortskameror. I princip all teknisk utrustning i hela servicekontoret slogs sönder av den våldsamma mannen.
Foto: Tomas Löwemo
Datorer, skärmar och id-kortskameror. I princip all teknisk utrustning i hela servicekontoret slogs sönder av den våldsamma mannen.

När den våldsamme mannen under onsdagen slog sönder inredningen i Skatteverkets servicekontor sökte personalen skydd bakom en säkerhetsdörr.

Skatteverket kommenterar nu för första gången onsdagens våldsamma händelse i servicekontoret på Trädgårdsgatan.

– Personen slog i princip sönder all utrustning vi har på kontoret. Samtliga datorer, skärmar och kameror. Allt tekniskt, säger Ralf Söderlund, enhetschef vid Skatteverket och ansvarig för alla servicekontor i södra Sverige.

Vad var det för negativt besked mannen fick som gjorde honom så våldsam?

– Det kan jag inte tala om, det är inte officiellt. Men jag kan bekräfta att han fick ett negativt besked som fick honom att reagera och agera.

Hur agerade personalen när mannen blev våldsam?

– Kontoret är utformat så att vi har en kundyta och en så kallad backoffice-yta som är säkrad. I samband med att personen slängde ner den första skärmen i golvet så drog personalen sig tillbaka till bakom säkerhetsdörren.

– Tack och lov hade vi ingen annan kund inne på kontoret vid tillfället som vi behövde ta hänsyn till utan personalen kunde dra sig tillbaka direkt och sedan larma polisen omedelbart.

Hur mår personalen i dag?

– De mår ganska bra. Vi har ingen verksamhet på kontoret i dag (läs: torsdag) utan vi har träffat dem och gått genom händelseförloppet och hur de reagerat och upplever situationen.

– De är såklart påverkade, det är självklart vid en sådan här händelse. Men ingen har blivit fysiskt skadad vilket är positivt.

När kan ni öppna kontoret igen?

– Det har vi inte klart för oss ännu. Dels behöver vi se över hur snabbt det går att återställa lokalen. Det gäller inte bara den tekniska utrustningen utan även en del möbler är trasiga och en del kontakter är trasiga, så vi har även el-delen. I princip så måste det mesta i lokalen bytas ut och det vet vi inte tempot på ännu.

– Bland annat behöver vi nya kameror för id-kortstillverkning och de vet vi inte hur lång tid de kan ta att införskaffa.

– Men vi har bokat av alla som hade bokade tider och vi kommer gå ut med information på webben när vi öppnar igen. Vi kan kanske öppna i nästa vecka med begränsad verksamhet.

Hur vanligt är det att era servicekontor drabbas av sådant här?

– Det vågar jag inte säga. Vi har haft brand på servicekontor, som i Uppsala innan sommaren, men jag känner inte till någon händelse som haft så omfattande skadegörelse som det här. Det har hänt att någon i affekt slagit ner en skärm, men inte på det här sättet.