Politisk strid att vänta om indragning av närtrafiken

Länet Artikeln publicerades
Anders Andersson (KD) menar att förslaget om indragna turer i närtrafiken måste omprövas.
Foto: Eric Arenius
Anders Andersson (KD) menar att förslaget om indragna turer i närtrafiken måste omprövas.

Regionrådet Anders Andersson (KD) blåser till strid om den förslagna indragningen av 18 turer i närtrafiken. Förslaget går helt emot de tankar som finns om hur länets kollektivtrafik ska utvecklas, menar han.

I det stora förslaget till indragna busslinjer i Kalmar län ingår att 18 turer med närtrafiken i Kalmar kommun ska försvinna på lördagarna. De 40-50 personer som använder dem bedöms ha ”hyfsad” tillgång till övrig stadstrafik.

– Jag menar att närtrafiken istället ska fortsätta att utvecklas, säger Anders Andersson. Den ska framför allt få en jämnare fördelning över länet.

– Närtrafiken är en mycket viktig del i det system vi vill utveckla för kollektivtrafiken i länet.

Närtrafiken är en flexibel kollektivtrafik som finns i stadstrafiken i Kalmar, Västervik, Oskarshamn, Nybro, Hultsfred och Vimmerby. Den innebär att den resande kan beställa resan i förväg och bli hämtad och lämnad vid bostaden. Servicen erbjuds dem som bor eller vistas i ett utvalt ringområde vid sidan av Närtrafikens färdväg.

Det går också att kliva på vid en hållplats eller att vinka till sig bussen längs med hela färdvägen.

Närtrafik på landsbygden kan endast beställas i förväg.

Anders Andersson vill att närtrafiken snarare utvecklas än minskas.

– Däremot ska man ha full respekt för den omprövning som sker av linjer som få använder. Det handlar om att hushålla med våra skattemedel, säger han. En linje som får fortsätta trots att behovet är litet tar pengar från andra.