Reklamationsnämnden avgjorde tvist om sikte

Kalmar Artikeln publicerades

Kalmarbon talade illa om leverantören av ett kikarsikte i en grupp på Facebook. Då ville inte företaget stå för en överenskommelse om kompensation.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden avgjort tvisten. Vad kunden sagt på Facebook har ingen betydelse, företaget ska stå för sin överenskommelse och leverera ett nytt kikarsikte till mannen.

Kalmarbon köpte ett kikarsikte från bolaget för 4 299 kronor. Det fungerade emellertid inte som han förväntat sig och skickades tillbaka. Bolaget hittade inget fel men felsökningen drog ut på tiden.

Kalmarbon ville ha kompensation och man kom överens om att han skulle få ett dyrare sikte, värt 4 995 kronor. Under tiden upptäckte emellertid företaget att köparen talat illa om dem på sociala medier. Det menade man gjorde att överenskommelsen om kompensation inte längre var giltig.

ARN håller inte med utan rekommenderar bolaget att skicka det dyrare siktet till mannen.