SJ: ”Eva skulle ha erbjudits taxi”

Kalmar Artikeln publicerades
Joel Ragnarsson är kundombudsman på SJ.
Foto: Henry Lundholm
Joel Ragnarsson är kundombudsman på SJ.

Sträckan mellan Kalmar och Göteborg är en av få i Sverige där SJ inte har rullstolsplatser på tågen. Gamla tåg är anledningen.

Joel Ragnarsson är SJ:s kundombudsman och han menar att det inte har gått rätt till när Eva Joelsson åkte till Göteborg förra året.

– Det finns rullstolsplatser på i princip alla tåg vi kör. Men på just sträckan mellan Kalmar och Göteborg finns det inte.

Varför finns det inte rullstolsplatser på de tågen?

– Det är gamla tåg på den sträckan och när de gjordes fanns inte de kraven på tåg. De är helt enkelt inte utformade så att man kan få på en rullstol, säger Ragnarsson som inte kan svara på om det är aktuellt att byta ut eller bygga om de gamla tågen.

Däremot menar han att det har blivit fel när Eva Joelsson tvingades betala mer än dubbelt så mycket för sin biljett.

– Om vi inte kan leverera en rullstolsplats så ska hon betala samma pris som biljetten kostar på det tåg hon tänkt åka. Hon skulle alltså inte ha fått betala så mycket som hon gjorde.

Ragnarsson menar också att SJ:s kunder ska erbjudas taxi eller annat färdmedel som ersättning på de sträckor där man inte kan ta med rullstolen.

– Om man ringer och bokar sin biljett så sätter vi in taxi på på de sträckorna. Vi vill att man ska kunna resa med oss även om man har en funktionsnedsättning.

I det här fallet, skulle Eva fått åka taxi hela vägen till Göteborg?

– Det kan jag inte svara på utan det är olika från fall till fall, beroende på vad vi har för alternativ. Ibland får man taxi mellan två stationer och ibland hela sträckan.