Slumpen blev till drömyrket

Kalmar Artikeln publicerades
Sussie Grönberg berättar att antalet kvinnor inom lastbilschaufförsyrket har ökat sedan hon började för tio år sedan. 4 bilder
Foto:Erika Landt
Sussie Grönberg berättar att antalet kvinnor inom lastbilschaufförsyrket har ökat sedan hon började för tio år sedan.

Friheten, gemenskapen och att få träffa människor är anledningarna till att Sussie Grönberg jobbat som lastbilschaufför i tio år och inte skulle kunna tänka sig byta yrke till något annat.

När Sussie Grönberg började jobba som lastbilschaufför var det få kvinnor som jobbade inom yrket, men nu möter hon kvinnor varje dag på jobbet. Attityden kring vad hon jobbar med är också något som har ändrats med tiden.

– Man fick ta pikar varje dag, men det var inte bara från andra chaufförer utan av alla, säger hon.

Det handlade om att vissa tyckte det var underligt att en kvinna kunde köra en lastbil. I dag hör hon sällan sådana kommentarer. Hon berättar att hon alltid blivit bra bemött och att man i dag i stället drar fördel av varandra när det både är män och kvinnor som jobbar inom yrket.

Grönberg har jobbat som lastbilschaufför i tio år, men valet av yrke var aldrig en självklarhet. Hon förklarar att det var en ren slump att hon blev chaufför. I dag ångar hon inte valet och trivs med friheten och gemenskapen bland kollegorna som kommer med jobbet. Dessutom får hon träffa och prata med nya människor varje dag, vilket hon tycker är roligt.

– Dagarna är aldrig likadana och man får alltid nya utmaningar, säger Grönberg.

Trots att det finns många fördelar med jobbet, berättar Grönberg, att det också finns vissa nackdelar. Jobbet är mycket tungt och kräver högt tempo, vilket kan bli stressigt emellanåt säger hon. Speciellt under veckorna då det är mycket snö. Hon berättar att kunder brukar skotta, men mest runt soptunnorna. De är inte alltid de tänker på att när chaufförerna hämtar soporna, måste de dra soptunnorna ända fram till bilen. Detta betyder att de måste dra 300-400 tunnor över höga snövallar varje dag. Något som hon säger blir tungt och tröttsamt.

För att underlätta sophämtningen under dessa perioder skickas det ut extrabilar och alla chaufförer hjälper varandra. Grönberg förklarar att chaufförerna är som en extrafamilj och att de har roligt både på och efter jobbet.

Sophämtningen är något som många ser som en självklar sak som fixas, men de tänker inte på personerna som måste göra det berättar hon.

– Man måste ha chaufförer för att saker ska göras, men man glömmer bort att de finns, säger hon.