Snabba cyklar gör det farligare i trafiken

Kalmar
Bild från en cykelolycka 2015.
Foto: Jan Stenqvist
Bild från en cykelolycka 2015.

Elefanten i rummet är klimatfrågan, menar Henrik Andersson från konsultfirman Sweco, angående det framtida resandet i Kalmar.

– Den kan vi lösa om vi vill, till exempel med elbilar.

– Vi är rikare numera, så om vi bara bestämmer oss för att ställa om så kan det gå fort.

Även om framtiden ser digital ut, så kommer fordonen att tuffa på. Mer trafik väntas det bli, och här är kommunens utmaning att minska flaskhalsar. Det kostar: Att bygga om korsningar och påfarter är väldigt dyrt.

I och med att fler cyklar på allt snabbare cyklar, så blir det också en stor utmaning att skapa säkerhet mellan bilar och cyklar.

Och även om luften inte riskerar att bli dålig i Kalmar, så kommer fler fordon skapa mer däcksbuller.

Bilen ses trots allt som en lösning, men också ett stort klimatproblem fram till 2030 i Swecos framtidsspaning. 2050 blir problemet mindre, när vi har större andel självkörande elbilar.

Delningsekonomin är en del av lösningen att få mer plats på vägarna, menar han. I Danmark, som ses som föregångsland, räknar 25 procent av invånarna med att inom sju år vara anslutna till en sådan tjänst.

– Vi måste använda det vi har mycket bättre. Om man har två bilar kanske man ska försöka klara sig med en i stället.

Om man sedan lägger till förarlösa bilar, väcks frågan om man ens behöver körkort.

I det här scenariot blir vi också mer effektiva. Det är vi redan nu.

– Resande är inte dödtid längre.