Spelutvecklaren som vill att du ska minnas hans spel

Kalmar Artikeln publicerades

Ett frågespel där du inte behöver kunna svaren från början – men där du garanterat får många märkliga bilder i huvudet när du är klar. Det har Joakim ”Pim” Thunborg utvecklat.

Spelutvecklaren Pim Thunborg får hjälp av Oscar Salmons, Tyra Thunborg och Lilly Salmons att visa hur Ett minne för livet ska spelas.
Foto: Fredrik Svensson
Spelutvecklaren Pim Thunborg får hjälp av Oscar Salmons, Tyra Thunborg och Lilly Salmons att visa hur Ett minne för livet ska spelas.

För ungefär ett år sedan fick Joakim ”Pim” Thunborg en idé som han inte kunde släppa.

– Det handlade om ett frågespel där deltagarna inte behöver kunna svaren från början. Istället ska de lära sig svaren med hjälp av spelet, säger han.

Med hjälp av en minnesteknik som presenteras i spelet menar han att på 20 minuter kommer den som spelar att kunna lära sig komma ihåg siffersvaren på 10 frågor som du inte hade en aning om innan.

– Det handlar om att lära om hjärnan, något som barn är mycket bättre på att göra. Så spelet blir också mer rättvist.

På ena sidan av korten finns frågan, på andra svaret och bilder. Men istället för att den som vet ska svara direkt får alla se svaret, och träna minnet.
Foto: Fredrik Svensson
På ena sidan av korten finns frågan, på andra svaret och bilder. Men istället för att den som vet ska svara direkt får alla se svaret, och träna minnet.

Tekniken, och spelet Ett minne för livet, handlar om att associera i bilder istället för att trycka in siffror i minnet. Som exempel handlar en av frågorna om hur lång kinesiska muren är.

– Det finns de som vet svaret, men de flesta gör det inte. Då finns det två bilder på kortet: en kärra och en mus, säger Pim Thunborg.

– Att föreställa sig en mus som drar en liten kärra längs kinesiska muren är mycket enklare än att minnas siffran.

En typisk spelomgång går spelarna igenom tio frågekort, som sedan blandas. När det sedan blir dags att svara på frågorna har deltagarna varsin liten whiteboard att rita på. Och kommer de ihåg kärran och musen skriver de ner orden, och med hjälp av en kodnyckel får de fram de rätta siffrorna.

– Det gör att det blir fascinerande lätt att komma ihåg. För barnen är delen med kodnyckeln ett spel i sig.

– Mycket av jobbet efter att jag fick idén har varit att göra det till en trevlig upplevelse. Det är inte säkert att den som vet mest är den som vinner, och barn har stor chans att besegra vuxna.

Den som kommer ihåg bilderna använder en kodnyckel för att få fram siffrorna, och därmed svaren på frågorna.
Foto: Fredrik Svensson
Den som kommer ihåg bilderna använder en kodnyckel för att få fram siffrorna, och därmed svaren på frågorna.

Spelets bonus, att lära sig minnesteknik, kan enligt Pim Thunborg användas både inom skolans värld och för äldre som håller på att utveckla demens.

– Berättelser är det sista vi glömmer. Däremot är det en liten puckel för vuxna att komma över – vi tror ofta att vi är bättre på att komma ihåg siffrorna än bilderna.

Ett minne för livet är inte det första spel som Pim Thunborg har utvecklat, men det är det första som han producerat och gett ut själv. Ett tufft jobb, men där han nu lyckats få ut det till försäljning i utvalda bokhandlar och leksaksaffärer.

– Jag tycker att det passar även till familjer som inte brukar spela brädspel. Min dröm är att det går att köpa på Ica och Coop.

– Brädspel för folk samman, de upplever något ihop som ger glädje. Men Sverige är ett u-land när det gäller brädspel, det har kommit många bra spel, men folk fortsätter köpa Monopol, Tjuv och polis eller Bondespelet.

Det går undan när Lilly Salmons översätter från bilder till ord och får fram siffrorna.
Foto: Fredrik Svensson
Det går undan när Lilly Salmons översätter från bilder till ord och får fram siffrorna.

Förutom spel har han också skrivit böcker, en för barn och en för vuxna.

– Det gäller att göra något som är så bra att andra också tror på idén. Många har bra idéer i huvudet, de måste bara få ner det. Det är där som många missar.

Att skapa spel är en kreativ process men den kräver mycket hårt arbete för att förverkligas, det är viktigt att vara ihärdig.

Och när du väl har gjort en prototyp kommer nästa steg, att våga låta någon annan spela. Och många gånger, enligt Pim Thunborg kan det krävas hundratals provspelningar.

– Det gäller också att ha en grupp som du litar på när du ska testa. Jag är alltid sugen på fler speltestgrupper. Använder man samma grupp hela tiden så riskerar att missa nya problem.

”Det är en hobby, men visionen är att kunna jobba deltid med det.”

Idéer till nya spel är det ingen brist på.

– Jag har några på gång, men vill helst ha avtal med utgivare så att jag slipper marknadsföring. Jag vill koncentrera mig på utvecklandet.

Det är inga stora pengar som rullar in, och den svenska marknaden är liten. Inte ens globalt är det särskilt många som kan leva på spelutvecklandet.

– Det är en hobby, men visionen är att kunna jobba deltid med det, säger Pim Thunborg.

– Det finns å andra sidan väldigt många saker som jag skulle vilja jobba halvtid med. Men risken är att man tappar passionen när hobbyn blir vardag.