Stor elbilsbrand kan tvinga fram evakuering

Kalmar Artikeln publicerades
När Smålands Motor brann fanns ett fåtal elbilar här. Hur hade man gjort om det funnits 100?
Foto: Anton Hansson
När Smålands Motor brann fanns ett fåtal elbilar här. Hur hade man gjort om det funnits 100?

Hade det bara varit elbilar när Smålands Motor brann hade delar av staden kunnat få evakueras. Och vad händer om 150 elbilar brinner i ett underjordiskt garage?

– Jag tror att man kanske måste ändra byggreglerna, menar Anders Sporrong, enhetschef för insats och beredskap på Kalmar brandkår.

När Oskarshamns räddningstjänst studerar nu nya franska metoder för att göra insatser att släcka kluriga bränder där till exempel elbilsbatterier och biogas är inblandade.

– Vi kommer att ta kontakt med Oskarshamn och se om de kan berätta för oss om sina nya metoder, berättar Anders Sporrong.

Han ser de nya bränderna som bekymmersamma.

Till exempel vad det gäller elbilar var det en svår brand i Göteborg för ett tag sedan, där det var svårt att släcka.

– En elbil som brinner är inte ett så stort problem, men vad gör vi om 150 elbilar brinner i ett underjordiskt garage?

Sporrong menar att det måste till en strategi för detta. Ska man låta dem brinna ut, och då även riskera resten av fastigheten?

– Om det är så farligt att vi inte kan gå ner, vad händer då? Hur stor skada på byggnaden kan man acceptera?

Anders Sporrong tror att det kan behövas nya byggregler.
Anders Sporrong tror att det kan behövas nya byggregler.

Anders Sporrong tror personligen att det krävs nya regler med till exempel fler sprinklers och fläktar.

För gaserna från en brand i ett elbilsbatteri är inte roliga.

– Det bildas gaser som väteklorider, och de är inte nyttiga. Så elbilar måste vi titta på.

Han nämner branden på Smålands Motor som exempel. Nu var det tre eller fyra elbilar därinne och gaserna gick rätt upp i luften. Hade det varit bara elbilar hade det varit en annan femma.

Hade man då tvingats evakuera delar av staden?

– Ja, så är det ju.

Stadens bussar drivs också med biogas, och här finns också problem att lösa. När säkerhetsventiler löser ut kan tio meter långa flammor spridas. Farligt för alla i närheten.

Frågorna inför framtidens bränder hopar sig.

– Det är många som behöver fundera på det här.