Tåguppdatering för halv miljard - men inget wifi

Kalmar Artikeln publicerades
Öresundstågen AB ska de kommande fem åren rusta upp sina 111 tåg för cirka 555 miljoner kronor. Under måndagen visades det första upprustade tåget upp i Kalmar.
Foto: Tomas Löwemo
Öresundstågen AB ska de kommande fem åren rusta upp sina 111 tåg för cirka 555 miljoner kronor. Under måndagen visades det första upprustade tåget upp i Kalmar.

De kommande fem åren investerar Öresundstågen över 500 miljoner kronor på att öka komforten för resenärerna. Men wifi får resenärerna vänta ytterligare något år på.

Öresundstågen AB är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark som ägs av sju olika länstrafikbolag, däribland Kalmar länstrafik. Totalt ingår 111 tåg i flottan som nu alla ska genomgå en upprustning för fem miljoner kronor per tåg.

– Tågen har nu rullat halvvägs och det är dags för en upprustning, om 15-18 år ska de bytas ut mot helt nya tåg, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i Öresundstågen AB:s styrelse.

Under måndagen visades det första upprustade tåget upp i Kalmar. Det är inte på tal om någon chockartad förändring av interiören, men många nyttiga nyheter och uppgraderad fräschör.

De flesta ytor har målats om, däribland tågens utsidor. Invändigt har golvmattorna och samtliga stolar har bytts ut, där de mörkblå tygerna bytts ut mot ljusgrå dito. I låggolvsdelen är förändringarna tydligare där varuautomaterna tagits bort för att ge mer plats åt bland annat resenärer med rullstol. Ett stort bagageställ har även installerats och i 1 klass har väggen mot tågförarens utrymme prytts med ett fotografi från Mellbystrand, utanför Borås.

Vidare har samtliga stolar i tåget utrustats med varsitt eluttag så att resenärerna smidigt kan ladda sin mobiltelefon eller dator. Att använda dem förblir emellertid lika knepigt framöver då tåguppdateringen inte innefattar något wifi.

– Det är lite tråkigt med wifi:t, det skulle vi haft med, säger Karl-Gustaf Åberg en smula plågat, tågansvarig vid Kalmar länstrafik.

– Tågen har faktiskt wifi sedan tidigare men det fungerade så dåligt så vi stängde av det. Men det finns en upphandling ute nu så det är på gång.

Bland annat har wifi:t försenats då mobiloperatörerna haft svårt att enas kring en gemensam teknisk lösning.

– Det är knepigt med wifi på tåg och att få signalerna att gå rätt. Men allt det där är löst nu och i början av 2019 ska tågen börjas utrustas med wifi, sedan kan det ta fram till 2020 innan alla de 111 tågen är utrustade.

Bristen på wifi har emellertid inte avskräckt resenärerna hittills och antalet resande är ökande.

– För 25 år sedan var det ingen som trodde att Kalmar skulle ha timmestrafik till Köpenhamn, men redan 1-1,5 år efter starten hade vi konkurrerat ut flyget på sträckan, säger Ulf Nilsson.

– Öresundstågen har varit en framgångssaga och fortsätter att klättra uppåt. Tågtrafik är kapitalintensivt men vi har faktiskt en självfinansieringsgrad på 70 procent via biljettintäkterna, resten är skattemedel.

Utöver uppdateringen av komforten håller Öresundstågen AB just nu på att uppföra en ny tågverkstad i Hässleholm, en investering på 1,5 miljarder kronor, som ska stå klar år 2020.

– Hittills har vi gjort vårt underhåll i danska DSB:s verkstad i Kastrup. Men de har en egen tågflotta och det har inte alltid varit prioriterat att ta hand om våra tåg. Men nu tar vi hem verkstaden vilket bland annat ska minska tiden tågen står i verkstadskö.

Uppdateringen väntas glädja resenärerna, inte minst den stora mängd universitetsresenärer som pendlar mellan Kalmar och Växjö. Men Nilsson konstaterar att det tågtrafiken främst behöver inte är bekvämare stolar, utan mer räls.

– Alla som kliver ombord säger att det känns som att komma ombord ett helt nytt tåg. Men egentligen är det bara en kuriositet till en liten kostnad jämfört med vad som egentligen krävs: ny infrastruktur och därmed bättre restider.

Klicka här för en 3D-vy av det upprustade tåget.