Tidigare tidningschefer vill höja presstödet med flera miljarder

Kalmar län Artikeln publicerades
Publicisterna Lars Engqvist, Thomas Grahl och Mats Svegfors skriver att en lokal dagspress behövs för en gemensam positiv utveckling av vardagsliv och samhälle.
Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Publicisterna Lars Engqvist, Thomas Grahl och Mats Svegfors skriver att en lokal dagspress behövs för en gemensam positiv utveckling av vardagsliv och samhälle.

I en debattartikel i DN lägger tre småländska medieprofiler fram ett förslag om att kraftigt höja presstödet. På lite längre sikt skulle det hamna i nivå med public service-anslaget på 8,6 miljarder kronor.

Artikelförfattarna Lars Engqvist, Thomas Grahl och Mats Svegfors är oroade över att lokaltidningar får allt svårare att överleva när annonsörer och läsare flyttar över till sociala medier och globala streamingtjänster.

I debattartikeln beskrivs en snabb förändring. ”Dagspressens livsviktiga annonsintäkter har fallit hittills i år med 10 - 20 procent jämfört med samma period förra året.”

Publicisterna menar att det inte längre räcker att lappa och laga utan man är tvungen att tänka helt nytt eller i vart fall helt annorlunda.

”Skeendet i hela mediesektorn har nu nått dithän att den hamnat i ett akut läge och föranleder omedelbar politisk handling.”

Mats Svegfors, som varit chefredaktör på Svenska Dagbladet och vd för Sveriges Radio, beskriver med sina medförfattare som båda suttit i ledningen för Östra Småland-Nyheterna, vad som händer om inte politikerna agerar.

”Alternativet är att marknaden förvandlar det som återstår av tidnings-Sverige till oigenkännlighet.”

Debattartikeln föreslår att alla allmänna nyhetstidningar ska få dela på presstödet ”som på lite längre sikt kan komma att bli i samma storleksordning som public service-anslaget.”

Som alternativ nämns slopad intäktsmoms eller arbetsgivaravgifter.

Idag går 8,6 miljarder kronor till public service, medan presstödet ligger på 650 miljoner kronor.