Tre av fyra busschaufförer kör trots att de är trötta

Kalmar Artikeln publicerades
Busschauffören Jim Alexandersson menar att Arbetsmiljöverket måste engagera sig i busschaufförernas arbetstider.
Foto: Ulf Carlsson
Busschauffören Jim Alexandersson menar att Arbetsmiljöverket måste engagera sig i busschaufförernas arbetstider.

Nästan tre av fyra tillfrågade busschaufförer i Kalmar uppger i en undersökning att de kört buss trots att de egentligen varit så trötta att de inte orkat.

– Våra scheman är inte hållbara, säger Jim Alexandersson, själv busschaufför sedan fem år tillbaka och den som frågat kollegorna.

När ingen annan engagerade sig gjorde hamn en egen undersökning bland de andra förarna. 107 yrkeschaufförer har svarat, bara var fjärde svarar nej på frågan ”Jag jobbar fast jag egentligen inte orkar”.

– De scheman som såväl fast- som timanställda har fungerar helt enkelt inte, menar Jim Alexandersson.

– Det kan hända att vi jobbar 55 timmar i veckan. Då får man visserligen en extra ledig dag, men alla förstår att man inte är på topp efter sådana arbetsveckor.

Jim Alexandersson berättar att det ibland kan bli arbetsdagar på 10-12 timmar, någon enstaka gång uppåt 13 timmar. Då kan det vara lite längre uppehållstider på dagen. Men det blir inte mycket vila när det ändå det ändå är jobbet som är i fokus.

– Efter en lång arbetsvecka är man helt slut. Även om det blir tre dagar ledigt så är tröttheten så stor att det bara handlar om att vila, att umgås på ett vettigt sätt med familj och vänner finns inte.

– Det är märkligt att det här får fortgå utan att någon reagerar på allvar, säger Jim Alexandersson.
Foto: Ulf Carlsson
– Det är märkligt att det här får fortgå utan att någon reagerar på allvar, säger Jim Alexandersson.

Jim Alexandersson har vänt sig till sin fackliga organisation, men eftersom schemaläggningen följer arbetstidslagen har de inte kunnat erbjuda någon hjälp.

– Att det inte handlar om ett lagbrott spelar ingen roll för hur vi chaufförer känner oss, säger han. Jag menar att Arbetsmiljöverket måste komma hit till Kalmar och granska det här. Något måste ändras.

Simon Sandberg är marknads- och informationschef på Bergkvarabuss, som är Jim Alexanderssons arbetsgivare och som ansvarar för de flesta busstransporter som sker i länstrafiken, KLT:s, regi.

– Busschaufförernas arbetstider är reglerad i lag. Och det är den som vi förhåller oss till. De kör- och vilotidsregler som finns innehåller en mängd olika parametrar, säger han.

– Körtiden är maximalt nio timmar och det är det regelverk som gäller alla yrkeschaufförer, även lastbilschaufförer.

Chaufförernas arbetstider har varit föremål för omfattande diskussioner. I en studie från 2014 visade Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, att många busschaufförer upplevde att de körde i ett ”uttröttat tillstånd”.

Två av tio förare berättade då att de varit med om incidenter som de själva relaterade till trötthet. De långa arbetspassen på mer än tio timmar angavs som en orsak till problemen.

Busschaufförer har i flera omgångar protesterat mot de långa arbetspass som är tillåtna enligt nuvarande lagstiftning. Det har också hållits manifestationer på olika platser i landet.

– Det är märkligt att det här får fortgå utan att någon reagerar på allvar, säger Jim Alexandersson.

– Man kan knappast säga att vi busschaufförer inte slagit larm.