Två av tre är nöjda med den Ölandsbro som finns

Kalmar län Artikeln publicerades
E22 är viktigast för regionpolitikerna. Den här bilden är från vägen nere i Blekinge.
Foto: Mattias Pettersson
E22 är viktigast för regionpolitikerna. Den här bilden är från vägen nere i Blekinge.

E22 är viktigast, men bra småvägar, tåg från Scania och en elektrisk järnväg står högt på önskelistan hos regionpolitikerna. Men en ny bro är det bara en av tre som vill satsa på i dagsläget. Nu ska de ut och prata infrastruktur med kommunalråden.

Karin Helmersson.
Karin Helmersson.

Med start i veckan kommer regionråden Peter Wretlund (S), Karin Helmersson (C) och Pierre Edström (L) att bege sig ut till länets kommuner för att prata infrastruktur.

Är det inget ni gör hela tiden?

– Jo, men nu tar vi fram en handlingsplan för alla trafikslag, menar Karin Helmersson.

Syftet med resan är inte bara att ta de stora penseldragen, utan att få upp en massa stora och små idéer på bordet.

– Vi vill se objekt som inte är med på listan, men som kan komma med, förklarar Helmersson.

Mer pengar till infrastruktursatsningar blir det kanske inte, även om de tre politikerna menar att Kalmar län under många år varit förfördelade.

Peter Wretlund.
Foto: Eric Arenius
Peter Wretlund.

– Det finns för lite pengar i systemet, säger Peter Wretlund.

Han menar att länet har varit sämre på att prioritera än vad man kan vara. Det gäller att våga välja, om man inte kan göra allt.

– Historiskt har det varit så att alla kommuner ska få med sig något.

– Det behövs breda politiska lösningar som håller längre än en mandatperiod.

Just nu jobbas det med 136:an på Öland, där det planeras 2+1-väg upp till Borgholm. En ombyggnad av E22 finns med i nationella planen, och regionen är beredda att förskottera en vägplan i Bergkvara. Under sin turné ska regionråden fråga kommunerna hur de ser på det.

E22 är det viktigaste vi har ur transportsynpunkt, är de tre överens om.

Pierre Edström.
Pierre Edström.

Men Pierre Edström poängterar att det inte bara ska handla om vägar, utan också godstransporter, tågtrafik, hamnar och flyg.

Peter Wretlund, om han får välja, satsa på gods och transporter. Han vill se tåg från Scania i Oskarshamn. Många vägtransporter med lastbilshytter skulle kunna undvikas då.

Karin Helmersson vill se ett ordentligt finmaskigt vägnät i bra kondition. Det beror på att vi producerar mycket träprodukter och livsmedel. Mjölkbilen och timmerbilen måste kunna komma fram.

Pierre Edström, som har hållbarhet på sitt bord, vurmar för en elektrifiering av Stångådalsbanan.

Wretlund håller med, och menar att banan är vår rälsbaserade E22.

Ni köpte nyss eldrivna tåg för två miljarder utan att ha en elektrifierad bana.

– Om vi skulle vara säkra på att vi inte får en elektrifiering skulle vi ha köpt andra tåg, säger Wretlund och menar att det är ett spel för att få mer pengar till Stångådalsbanan.

Banan behöver byggas om för att klara eltåg. Regionen har ställt frågan till Trafikverket, men inte fått några positiva signaler på att det ska satsas stora pengar på Stångådalsbanan. Det är också oklart var Linköping kommer att ha sin centralstation, och om Kalmars tåg kommer att angöra den.

Men eltågen var viktiga, menar Wretlund.

– Det är en viktig markering av vad vi vill, fyller Karin Helmersson i.

Vad säger ni om en ny Ölandsbro?

– Vi måste ha en bro som vi kan ta oss fram på. I dag tycker jag att den klarar sin uppgift, menar Wretlund,

– På lång sikt behövs det, men vi ska inte ställa något annat åt sidan, menar Helmersson.

– Vi liberaler har varit tydliga med att det behövs arbetas med en ny bro, menar Edström.