Undersköterska sökte jobb - ingen ringde

Kalmar Artikeln publicerades
Anna hade gärna jobbat i Kalmars hemtjänst, men telefonen förblev tyst.
Foto: Gorm Kallestad / TT
Anna hade gärna jobbat i Kalmars hemtjänst, men telefonen förblev tyst.

Undersköterskan Anna hörde av sig till Kalmar kommun för att få jobb som inhoppare. Men det var helt tyst.

– De sa att de skulle höra av sig , men det har de inte gjort.

– Jag kan inte se hur det är möjligt att vi knyter till oss vikarier utan utbildning framför utbildade. Skulle det vara så är det fullständigt felaktigt. Jag kommer att lyfta frågan till förvaltningen, säger Liselotte Ross (V), andra vice ordförande i omsorgsnämnden.

När Anna läste i Östra Småland om att andra anställda sett att kommunen hellre tar in billigare outbildade timvikarier, menar hon att polletten trillade ner.

– Då fattade jag hur det hela låg till.

Det var efter sommaren som Anna lämnade in sitt CV och ett personligt brev till Kalmar kommun, och förklarade att hon gärna ville jobba i kommunens omsorgsverksamhet, berättar hon. Undersköterska är ett bristyrke, och eftersom hon hade en utbildning.

Det var krångel från början, berättar hon.

– För de bytte system mitt i alltihop. Sidan fungerade inte och vi fick lägga in allt på nytt.

Efter att ha lagt in allt igen var det bara att vänta på första telefonsamtalet, som aldrig kom.

– Det var helt tyst. Jag som var arbetslös just då , hade varken a-kassa eller någon annan inkomst, ja man kan inte vänta på att de ska ringa, säger hon.

Därför sökte hon sig till andra arbetsplatser, där hon nu jobbar.

Anna hade lagt det bakom sig. Men när hon läste om att anställda vittnade om att en anledning till att pooltjänsten Resurscentrum läggs ner, är att kommunen prioriterar att ta in billigare timvikarier utan undersköterskeutbildning i stället, så kände hon att hon inte kunde vara tyst.

– Jag tycker att det är jättedåligt när det finns utbildat folk med erfarenhet, och så får man reda på att det hade anställts timvikarier utan utbildning.

Artikeln har väckt flera känslor. En kvinna skriver till exempel om vikten av utbildning i hemtjänsten.

– I hemtjänsten kommer man oftast ensam hem till mycket sjuka äldre. Min utbildning har räddat livet på flera människor som hade avlidit om jag inte agerat snabbt och kunnigt. Att arbeta i hemtjänsten/äldrevården är så mycket mer än att städa, tvätta och värma mat, skriver kvinnan till Östra Småland.

Hon ser en stor vikt av att personalen har kunskap.

– Jag har jobbat i 22 år inom vården och mött många outbildade rädda vikarier som inte kunnat se tecken på stroke eller vetat hur man gör hjärt- och lungräddning. Det är inte vikariens fel, som kämpar och gör sitt allra bästa, det är arbetsgivarens fel som tar in människor utan utbildning och erfarenhet och sätter både dem och patienter i farliga situationer.

Vad gäller Resurscentrum säger Liselotte Ross att hon också har hört att timvikarier används framför poolen, och det är en fråga hon ska lyfta med omsorgsförvaltningen.

– Rent allmänt har poolen krympt. Så här ska det inte gå till, även om en liten grupp timanställda alltid behövs.

Hon är förbryllad över uppgifterna från flera undersköterskor, att de hört av sig till omsorgsförvaltningen men inte fått någon respons.

– Det låter märkligt. Undersköterska är ju ett bristyrke. Vi vill ha vikarier med en god utbildning.