"Vi fick tänka om i hur vi rekryterade"

Kvarnholmen Artikeln publicerades
På frukostseminariet deltog bland annat Michal Ulatowski från arbetsförmedlingen, Mikael Gustavsson från Lernia, Anette Håkansson från Guldfågeln och kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S). 2 bilder
Foto:Tomas Löwemo
På frukostseminariet deltog bland annat Michal Ulatowski från arbetsförmedlingen, Mikael Gustavsson från Lernia, Anette Håkansson från Guldfågeln och kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S).

Hur får man fler kvinnor att söka jobb inom industrin? Och hur får man in fler nyanlända på arbetsmarknaden? Enligt Lernia hjälper det att vrida på sin inställning till rekrytering.

Under fredagsmorgonen arrangerade Lernia ett frukostseminarium i Kalmarsalen där företagare, arbetsförmedlingen och Kalmar kommun deltog. Syftet var att diskutera den rådande kompetensbristen på arbetsmarknaden, detta trots att det finns arbetslösa att tillgå.

Bland annat diskuterades hur man får fler kvinnor att söka sig till industrin. En person med stor insyn i denna problematik är Hans Ericsson som arbetar nationellt som storkundsansvarig vid Lernia.

– För ett par tre år sedan fick vi i uppdrag av Volvo personbilar i Göteborg att rekrytera 1 500 personer till deras nattskift. Och de ville att 50 procent skulle vara kvinnor, säger Ericsson.

– Det gjorde uppdraget lite utmanande. När Volvo la ut egna annonser vara bara åtta procent av de sökande kvinnor.

Lösningen blev att vända upp och ner på synen av rekrytering.

– Vi fick tänka om i hur vi rekryterade. Vi kunde inte tänka "hur ska vi nå lämpliga personer", utan fick tänka "hur ska vi få lämpliga personer att nå oss"?

Detta tänkesätt resulterade bland annat i att Lernia började annonsera på e-handelssidor som har främst riktar sig till kvinnor. Vilket visade sig vara en framgångsrik taktik.

– 48,6 procent av de Volvo till slut anställde var kvinnor. Så vi lyckades nästan nå kravet. Totalt sökte 4 000 kvinnor jobben. Och det intressanta är att Volvo i dag ser en tydligt förbättrad arbetsmiljö och högre kvalitet i produktionen.

Lernia har hjälpt andra industrijättar med storrekryteringsuppdrag, däribland Scania.

– 2015 fick vi ett uppdrag av Scania som behövde anställa massor av folk, säger Nina Wennersten, platschef på Lernia i Kalmar.

– Scania har 2 700 anställda i Oskarshamn och i kommunen bor det 27 000 personer. Då går det inte ihop att hitta 1 000 personer till med rätt kompetenser.

– Då är det väldigt viktigt att arbetsförmedlingen och kommunen samarbetar. Att man tar personer som är arbetssökande, vilket i dag oftast innebär nyanlända, och ger dem rätt utbildning.

– Genom att göra det så får företaget arbetskraft, samhället vinner på det och individen får en spetskompetens.

Vidare menar Wennersten att företagen borde lägga mer fokus på de "mjuka värdena".

– Många av de nyanlända har ett stort personligt driv, mycket vilja och är flexibla. Vilket är egenskaper som de flesta företag eftertraktar.

Vikten av att prioritera de mjuka värdena över specifika kompetenser var en åsikt som återkom under seminariet.

Fakta

Lernia

Lernia är ett statligt företaget som arbetar med matchning och utbildning för arbetsmarknadens behov. Lernia besöker företag och tar reda på exakt vilka kompetenser som efterfrågas. Därefter startas en utbildning som är specifikt inriktad mot företaget.

Nästan alla som slutför en Lernia-utbildning går direkt till en anställning.

Visa mer...