Kultur & Nöje

Mångfacetterat om hästar på museet

Kalmar Artikeln publicerades
Maltesiska konstnären Austin Camilleris framför sin trebenta bronshäst Żieme, som visas utanför Malta för första gången.
Foto:Ulrika Bergström
Maltesiska konstnären Austin Camilleris framför sin trebenta bronshäst Żieme, som visas utanför Malta för första gången.

Utställningen börjar med skelettet av Lilly, den sista Ölandshästen, och slutar med en trebent bronshäst i naturlig storlek i parken.

På onsdag är det vernissage för Kalmar konstmuseums utställning Den sista Ölandshästen.

Hästen tillåts ta plats på samtliga tre våningsplan och utställningen tar avstamp i skelettet från Lilly, den sista Ölandshästen som dog 1925.

Hennes skelett är bevarat finns för beskådan efter renovering av konstnären Signe Johannessen, som också bidrar med sin film Thank You for Carrying. En film som visar hur skinnet från en lipizzanerhingst sakta sjunker i mörkt vatten.

I parken utanför konstmuseet står Austin Camilleris trebenta bronshäst.

Ett ryttarlöst maktmonument, där hästen symboliserar folket, men som lämnar åt betraktaren att diskutera sig fram till vad det saknade fjärde benet betyder.

Hästen har stått utanför det maltesiska parlamentet i Valetta och blev ett mer kontroversiellt inslag än vad konstnären räknat med.

– Det blev så många tolkningar att konstverket blev ännu mer ikoniskt. Den är trebent, men stolt ändå, det verkade tilltala många, säger han om det 600 kilo tunga konstverket.

Mellan skelett och brons ryms också flera målningar med hästen som motiv, flera ljud- och bildinstallationer samt Nils Kreugers teckningar.

Flera av verken som visas har tagits fram på temat New Horse Cultures (nya hästkulturer) i samarbete med Konstfrämjandet Öland och konstnärsgruppen Kultivator.

Museets chef Joanna Sandell är själv väldigt hästintresserad och hoppas att utställningen kan locka en bred publik.

– För den konstintresserade blir det lite som en trojansk häst. Men även om man inte har det så hoppas vi att vi kan nå fram.

Utställningen visas på Kalmar konstmuseum fram till och med 19 februari.