Kultur o Nöje

Måleri i gränslandet mellan olika tillstånd

Kalmar Artikeln publicerades
Markus Åkesson framför Chesterfield Dreams, 2011. 5 bilder
Foto:Karin Asmundsson
Markus Åkesson framför Chesterfield Dreams, 2011.

Han målar passager och tillstånd, mellan dröm och vakenhet, natt och dag, liv och död. Ett realistiskt men samtidigt surrealistiskt måleri med många bottnar. Gorillorna som går över mattan, finns de eller är de bara hallucinationer?

Sleeing Beauty

Markus Åkesson

Kalmar konstmuseum

till 29 april

I dag öppnar Markus Åkessons separatutställning på Kalmar konstmuseum, den består av 31 verk målade efter 2011, inlånade från privata ägare.

- Jag vill visa representativa målningar, och så tycker jag det är kul med sådant som inte tidigare visats i Sverige eller inte alls.

Utställningen har fått namn efter den stora målningen Sleeping Beauty, som blev en riksnyhet när den plockades ner från entrén till en skånsk högstadieskola eftersom den ansågs kunna uppmana eleverna till ett självskadebeteende. I en mörk skog ligger en rödklädd flicka i en säng, och runt henne står ett antal personer.

Verket var beställt och kommunicerat och levererat. Det hängdes upp, och först efter några dagar fick konstnären veta att målningen plockats ner. Den hänger numera i skolbiblioteket.

Själv säger han att han tänkt på apatiska flyktingbarn. Eller så handlar den om Törnrosa, hon som sov i 100 år tills prinsen lyckades ta sig igenom häcken och väcka den sovande skönheten.

Av detta kan man konstatera att uppståndelsen kring den visar på skolledningens tro på konstens starka makt att påverka.

– På ett sätt kan man bli glad över att konsten har kraft på riktigt!

Hans verk handlar mycket om övergångar, riter och passager, från barn till vuxen, från liv till död eller från mörker till ljus. Det är drömska bilder, på samma gång realistiska och surrealistiska, bilder om tillstånd och stämningar.

Vissa av symbolerna återkommer, som kraniet av en ibisfågel. Ibisen var en symbol för guden Thot i den egyptiska mytologin. Thot var en psykopomp, en gud som tjänar som ledsagare av de döda. Psykopomp är också titeln på en svit målningar av flickor som undersöker uppstoppade djur. Markus ateljé är full av uppstoppade djur, säger han.

– De ingår i en mellanvärld. De är klart och tydligt döda, men arrangerade för att se levande ut. De ger dubbla budskap, döda djur som monterats i positioner för att efterlikna levande.

I flera bilder bär människor masker, också de som ett sätt att förändras och gå in i andra världar och verkligheter, eller plasthandskar för att symbolisera den tunna hinnan som skyddar.

Han menar att måleri också handlar om en ”mellanvärld”, detta att försöka levandegöra idéer och stämningar med målarfärg på en platt yta. Som gorillorna, som lufsar över den mönstrade vardagsrumsmattan, finns de på riktigt eller bara i drömvärlden?

Han arbetar mycket med mönster, både vackra mönster men också betydelsebärande.

Markus Åkesson arbetar en klassisk tradition, och den som vill kan hitta många referenser till konsthistorien. Han har alltid varit intresserad av ansikten och porträtt, och av hur man förmedlar stämningar och känslor med ansiktsutryck eller hur händer rör sig.

Markus Åkesson är utbildad på Ölands konstskola, och på 14 år har han etablerat sig rejält, både i och utanför landet.

– Jag gör bara det som intresserar mig.

Han har gjort ett antal offentliga uppdrag, både måleri och glasskulpturer. Markus Åkesson har ateljé i Pukeberg. Hans verk visas runt hela Europa, däremot är det första gången han visar måleri på Kalmar konstmuseum, 2009 var han med på Sydosten i Pukeberg med glas, och det året fick han Sydostenstipendiet. Just nu har han en utställning i Paris. Den 18 maj öppnar en stor utställning på Vida på Öland, och där ska han visa nya verk.

På fjärde våningen visas utställningen Med inbjudna gäster, där Markus Åkesson har valt fritt ut konstmuseets samlingar och kompletterat med inlån, verk som på olika vis har inspirerat honom.