Kultur o Nöje

Nytt år och nya utmaningar för spelbranschen

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Foto:Östra Småland

Årets sista dagar brukar vara ämnade för att blicka bakåt. Årskrönikor och topplistor duggar tätt. Men det finns också tid att blicka framåt, och damma av spåkulan.

Nu har alla de tre stora konsoltillverkarna sina spelmaskiner på marknaden. Sist ut var Nintendo, men de spelar å andra sidan i en egen division. Inte högre eller lägre i seriesystemet än Microsoft och Sony, utan just lite vid sidan om.

Med Nintendo Switch verkar de ha gjort bot och bättring efter den allmänt sågade Wii U. Nu har de på allvar kombinerat bärbart med spel på stor skärm. Kommer de andra att följa efter?

Nej, knappast Sony iallafall. Efter Playstation Vita som aldrig blev någon vidare framgång utanför den asiatiska marknaden, även om jag personligen gillar både konsol och utbud, har företaget gått ut och förnekat alla rykten om en uppföljare. Anledningen stavas smarta telefoner.

Visst klarar den bärbara konsolen av tuffare utmaningar än din mobil, än så länge. Men när något du redan går runt med i fickan gör det du vill tillräckligt bra så finns det ingen anledning att ha en ännu större maskin i väskan.

Eller? Varför verkar Nintendo ha lyckats? Att heta Nintendo räcker långt, liksom att släppa nya titlar med orden Mario och Zelda i.

Sony ska i stället satsa på spel till mobilmarknaden. Och det är nog inte fel. Snart har betalningsviljan mognat tillräckligt för att även fullprisspel ska ha en chans. För nog måste vi inse att alla gratisspel där vi bara betalar lite, lite, och bara ibland, för att klara en bana, egentligen kostar en hel del.

Så, en förhoppning inför 2018: Att kvalitetsspel får lov att kosta. En biobiljett kostar cirka 100 kronor, och filmen är kanske två timmar lång. Det är inte rimligt att 40–50 timmars aktiv underhållning ska behöva finansieras genom småköp.

VR-glasögon var årets julklapp 2016. Men något större genomslag har de knappast fått under 2017. Visst pratas det mycket, och det är kul att testa. Något behöver göras för att de inte ska gå samma öde till mötes som plastgitarrerna.

I djupet av framtidskristallen börjar skuggorna skingras, och ett budskap uppenbaras: "Skynda långsamt". Kanske är det inte fel på tekniken, eller på de sätt som den används. Kanske är det bara vi som måste vänja oss.

Visst är vissa VR-lösningar dyra. Och enligt Microsoft är det precis så som det ska vara. Deras försäljning ligger på några tusen enheter, men de stressar inte för det. Och Mark Zuckerberg, Facebookgrundaren, menar att det kan ta 10 år innan VR slår igenom.

Och kanske är det inte främst inom spel som VR behöver mogna. Hela poängen är att du ska uppleva något som om du var på plats. Här har medievärlden sin chans att ta läsarna, lyssnarna och tittarna med på en inlevelsefull resa. Vissa har redan börjat och andra står redo att hoppa på tåget, nu ska bara rälsen läggas.

En trend som jag hoppas ska hålla i sig även under 2018 är de annorlunda spelupplevelserna. De som kanske inte tar så lång tid, men som får en att fundera. Promenadspelen passar ju för övrigt bra som VR-upplevelser, för den som skyndar långsamt.

Gott nytt år!