Kultur o Nöje

Poetiskt om vår inre värld

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Gunilla Pantzars intresse för människokroppen började med den här gamla boken med utvikningsbara bilder. 4 bilder
Foto:Karin Asmundsson
Gunilla Pantzars intresse för människokroppen började med den här gamla boken med utvikningsbara bilder.

Under huden är vi alla lika, oavsett kön, etnicitet och social status. Gunilla Pantzar har broderat och byggt lymfsystem och hjärna och livets början i en poetisk undersökning av vårt inre.

Inside

Gunilla Pantzar

Teatergalleriet Kalmar

till 5 april

Kalmar

I ett fönster finns Livets början, ögonblicket när spermien borrar sig in i ägget. Nytt universum kallar hon verket.

– Jag har insett hur fantastiska vi är, hur fantastisk varje människa är, och hur lika vi är under huden. Att alla människor är lika mycket värda. Jag har fått en ännu större respekt inför människan och livet. Och insett att allt har en början och allt har ett slut.

Gunilla Pantzar har fyllt Teatergalleriet med en upptäcktsresa i vårt inre landskap. Med små stygn på laxrosa siden och svart ylle, tunt tyll och vita ankelsockor, broderar hon skelett och tarmar, nerver och lymfsystem och en DNA-spiral. Våra allra minsta byggstenar, allt det som tillsammans bygger en människa från livets början till livets slut.

På en svart kjol har hon broderat ett 13 veckor gammalt foster, svävande med en stjärnhimmel runt sig.

– Det är så stort och märkvärdigt. Att det blir en människa, och att det nästan alltid blir alldeles rätt.

Och från början är vi varandra märkligt lika, oavsett om vi ska bli en fisk, en sjöhäst eller ett människobarn.

Hon lyfter upp hjärnan, en stor rosa fluffig skapelse, och berättar att den innehåller 180 miljarder nervceller som har kontakt med tusentals andra nervceller.

– Man hisnar inför alla fakta.

Hennes fascination av människans inre började med en upphittad bok med utvikningsbara planscher av människokroppen, och hon visar hur man kan lyfta på huden och sedan plocka bort lager efter lager, lungor och tarmar, hjärta och njurar och blodomlopp och till sist är bara skelettet kvar. En annan inspirationskälla är Karin Johannissons bok Kroppens tunna skal, om friskt och sjukt och hur kroppen har ordnats och tolkats.

Gunilla har ofta utgått från kläder, som ju också är skal för kroppen.

Gunilla Pantzar arbetade i många år som scenograf på Byteatern, samtidigt som hon hade var verksam som fri textilkonstnär.

Hon har arbetat med Inside i flera år, som totalt består av 30 verk varav 21 visar på Teatergalleriet.