Län

Nostalgiresa på räls

Kalmar Artikeln publicerades
Kalmar Veterantågs medlemmar Karl-Axel Johansson och Björn Klingberg bjöd oss på en rundtur i tågvagnarna som andas 50- och 60-tal.
Foto:
Elloket från 1953 består av sex motorer. Föreningen köpte loket från Green Cargo för ett antal år sedan.
Foto:
En klassisk kupé eller sittvagn från 50-, 60-talet.
Foto:
Restaurangvagnen.
Foto:
Sovvagn med 2-bäddskupé.
Foto:
Karl-Axel Johansson i clubvagnen med barservering ända fram till klockan ett på natten.
Foto:
Björn Klingberg på lokförarplats.
Foto:
Foto:

Tåg som står stilla hör man om ganska ofta. Tåg där tiden står stilla hör man om mer sällan. Men de finns och just nu står en och väntar på sina resenärer uppe i Björkliden. Vi talar så klart om Kalmar Veterantåg.

Det har hänt en hel del sedan Kalmar Veterantåg bildades av ett gäng äldre tågentusiaster 1974. Då var målet att bevara ett gammalt lok som hade kört i trakten. Numera har föreningen 280 medlemmar och loket har utvidgats till ett tåg med sovvagnar, vanliga kupéer, en restaurangvagn och en clubvagn med barservering. Totalt består tåget av elva vagnar och motsvarar ett nattåg från 1950- eller 1960-talet i både uppsättning och inredning.

Syftet med Kalmar Veterantåg är att bevara gammal kulturhistoria på den svenska järnvägen och det gör man genom att anordna resor.

- Dels egna resor, men även åt företag som vill använda sig av våra tjänster, säger Björn Klingberg, ordförande i Kalmar Veterantåg.

Fem resor om året brukar det bli och i torsdags bar det av till Nordkalotten. Tidningen var på plats dagen innan vid Kalmar Södra när allt skulle göras i ordning för avfärd.

Vagnar kördes fram och sattes i ordning, mat och dryck lastades på.

- Vi har 86 passagerare som ska resa med oss i åtta dagar så det är mycket att göra. Det är alltid lika spännande när allt är klart och du trycker på On-knappen, säger Björn som själv kommer agera tågmästare under resan.

- Det är mitt yrke. Jag jobbar till vardags på SJ.

Av 280 medlemmar i föreningen är det ungefär 20-25 som är aktiva och många av dem arbetar ombord under resan.

- Kalmar Veterantåg är en ideell förening och alla vi som arbetar gör det gratis. Betalningen är att få vara med på resan, säger Karl-Axel Johansson som har varit med i föreningen sedan 1989 och innehaft de flesta poster.

- Jag halkade in lite på ett bananskal. Det fanns en kille i valberedningen i mina hemtrakter som visste att jag var lite tågintresserad och drog med mig på ett möte. Sen under mötet föreslog han plötsligt mig som suppleant.

Sen dess har det blivit många resor, men inte längre.

- Jag har gjort mina resor. Nu hjälper jag mest till innan och efter. Det får räcka.

Den som vill resa med Kalmar Veterantåg får öppna den stora plånboken. Resan till Nordkalotten kostar 17 200 kronor.

- Men då ingår allt, mat, dryck, hotellnätter och utflyktsdagar i priset, säger Björn.

Samma dag som intervjun görs har Björn kommit med tåget från Stockholm där han vanligtvis bor. Det var via hans pappa som han kom i kontakt med föreningen.

- Min pappa jobbade som lokförare och körde många av turerna. På så sätt kom jag in i föreningen och nu har jag varit ordförande i fyra år.

Enligt Björn krävs det alltid två utbildade lokförare och tågmästare vid varje resa.

- Vi brukar även ha med en tågoperatör, men han var sjuk den här gången. Övriga som jobbar på tåget står i baren, städar eller lagar mat. Vi har ett riktigt kök ombord.

På frågan vad som lockar folk med resorna så återkommer ordet nostalgi väldigt ofta och målgruppen är tydlig.

- Jag skulle nog säga att nio av tio är äldre pensionärer. Vi har till och med haft folk med rullatorer som har rest oss. Det tycker jag är imponerande.

Och det mesta i tåget är original, allt ifrån sittplatser, sovsängar, möbler och till och med toaletter.

- I de äldsta sittvagnarna har vi toaletter där det bara går ett hål rakt ner och som man bara får använda när tåget rullar. Man vill inte ha några högar med avföring vid stationerna, säger Karl-Axel.

Även loket är ett original, från 1953 närmare sagt, men det är inget ånglok.

- Ne, det är ett ellok, det var faktiskt inget ovanligt vid den här tiden, säger Björn.

Ånglok har man haft på resor förr, men det var över 30 år sedan.

- Jag minns att vi hade ånglok 1983 när vi åkte ner till Helsingborg. Den resan glömmer jag aldrig. Vi hade åkt ner för att se Nils Poppe på Fredriksdalsteatern, men den regnade och Poppe ställde in, berättar föreningsmedlem Tina Rydell och suckar djupt.

Men varför försvann ångloken?

- I och med att de slutade användas i den kommersiella trafiken så blev det svårare att hitta aktiva förare som kunde köra ånglok, förklarar Karl-Axel.

När vi träffas ute vid Kalmar Södra en onsdagseftermiddag är det knappt ett halvt dygn kvar tills avfärd. I ottan nästa dag ska Kalmar Veterantåg köra in på Kalmar centralstation för att hämta upp sina första passagerare, sen blir det flera stopp längs rälsen.

- Men många, jag skulle säga ungefär hälften kommer kliva på i Kalmar. Det betyder inte att alla är från Kalmar, men folk åker hit för att få vara med varje meter. För många är resan målet, säger Björn och får medhåll av Karl-Axel.

- Vi åker inte lika snabbt som de reguljära tågen, det gör att du kan se dig omkring på ett annat sätt och röra dig mer fritt i tåget. Du åker avspänd, inte fastspänd, som ett snille i föreningen en gång uttryckte det.

Fakta

Kalmar Veterantåg

grundades som Kjmf (Kalmar Järnvägars museiförening) den 24 april 1974. Senare har namnet ändrats till Kalmar Veterantåg.

Reseprogram 2017 och framåt:

Nordkalotten, 6-14 juli

Björkliden, 16-21 september

Göteborg, 2-3 december

Jokkmokks marknad, 2-4 februari

Visa mer...

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.