Näringslivets hemliga nätkrigare

Ledare Artikeln publicerades
Med tanke på hur nätet kommer att användas blir inte årets valrörelse lik någon tidigare.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Med tanke på hur nätet kommer att användas blir inte årets valrörelse lik någon tidigare.

Arbetsgivarorganisationen Svenskt näringsliv spenderar miljoner inför valet för finansiera ett propagandanätverk på internet. Därför är det nu viktigare än någonsin att ifrågasätta det man läser på internet.

Förra veckan avslöjade vänstertidningen ETC ett digitalt nätverk av hemsidor och Facebookgrupper som startats på initiativ av Svenskt Näringsliv. Skattefakta, Välfärdsfakta och Jobbfakta är namnen på några av de grupper man kan hitta på Facebook. De påstår sig sprida neutrala fakta, men mest ägnar man sig åt att sprida aggressiv propaganda och håna politiska motståndare. Den som trodde att val endast skedde på gator och torg behöver tänka om. Likt Janus, den romerska guden med två ansikten, bedriver Svenskt näringsliv två valrörelser.

Ta Facebookgruppen Jobbfakta som exempel. Den startades i januari och påstår sig sprida fakta om den svenska arbetsmarknaden. En snabb blick visar dock att syftet snarare är att hetsa mot arbetsförmedlingen än att sprida saklig fakta. De postar regelbundet arga inlägg och sprider bilder med tvivelaktigt innehåll.

Ett exempel på en sådan bild föreställer en stor hand i dunkel belysning, hållandes i en marionett. Under handen, som är beklädd med arbetsförmedlingens logotyp, kan vi se en kommentar där ordet ”manipulerade” är skrivet i starkt rött. Det är ett mörkt bildspråk som framställer arbetsförmedlingen som ondsint och korrupt. En tredjedel av alla delningsbilder på Jobbfakta handlar om arbetsförmedlingen och har liknande budskap. Fakta lyser helt med sin frånvaro.

Tillsammans når dessa olika hemsidor och Facebookgrupper miljoner människor och bildar ett till synes fristående system, men där alla sidorna egentligen alla hänger ihop. På så vis skickas besökarna runt och tar del av mängder av vinklad information, kanske utan att ens veta om det. Att använda digital opinionsbildning för att maximera sitt genomslag är varken något nytt eller exklusivt för högerdebattörer utan sker även på vänsterkanten. Sidor som Alliansfritt Sverige och Aktuellt fokus är exempel på det. Men tillvägagångssättet denna gång är mer strategiskt och skickligt utfört än tidigare.

Här borde man lära sig av erfarenheterna från presidentvalet i USA där det nu i efterhand konstaterats att både Ryssland och högerextrema krafter i hemlighet systematiskt arbetat för att sprida desinformation och så split i det amerikanska samhället. Resultatet känner vi alla till. Den öppet rasistiske Donald Trump blev vald att regera över ett land som nu är mer politiskt splittrat än det varit sen inbördeskriget.

Det som sker i Sverige just nu är en oroväckande utveckling som bidrar mer till att undergräva förtroendet för medier och myndigheter än att hjälpa medborgare att göra ett informerat val. Vill man undvika samma resultat som i USA gör man därför bäst i att vara försiktig med det man delar på internet.