2009 - året då tv-Sverige krympte

Artikeln publicerades

För varje år som går är det allt färre program som lockar de riktigt stora tittarskarorna.
Under 2009 kom bara 24 program på hela året upp i 2 miljoner tittare eller fler, något som för bara några år sedan var vardagsmat.
Samtidigt krymper avståndet mellan de stora och små tv-kanalerna.

Fler val

Orsaken är förstås att digitaliseringen gjort att så många numera har allt fler tv-kanaler att välja bland och inte behöver nöja sig med ettan, tvåan och fyran. Och mätföretaget MMS rapporterar att det totala tittandet faktiskt ökar något.
Dessutom upptäcker fler möjligheten att se tv på webben, tittande som ännu inte kommer med i statistiken.

Melodifestivalen

Det finns allt färre program som hela nationen samlas kring. Men en tv-händelse varje verkar inte gå att rubba – Melodifestivalen. Den årliga musikfestens sex tävlingskvällar hamnade alla bland de åtta mest sedda tv-programmen under 2009 – även om finalens tittarsiffra, 3 592 000, var den sämsta på hela 00-talet.
Andra pålitliga publikdragare under året har varit ”På spåret”, ”Antikrundan”, ”Så ska det låta” och ”Skavlan” i SVT, medan TV 4 litat på ”Let's dance”.

Tittarrekord

En stor trend under året var att TV 3 och Kanal 5 flyttade fram sina positioner.
TV 3 fick en jackpot med ”Svenska Hollywoodfruar”, som i oktober noterade tittarrekord (bortsett från sportsändningar) i kanalen med nästan 1,1 miljoner tittare. Utöver Anna Anka har TV 3 haft stora tittarframgångar med program som ”Lyxfällan” och ”Efterlyst”, men även med ”Grannfejden”.
Och ”Ullared” gav Kanal 5 ett tittarrekord i november, då 1 077 000 såg programmet. Bara sport har haft fler tittare i kanalen.