Dömer ut Trafikverkets kalkyl för snabbtåg

Infrastruktur Artikeln publicerades
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Arkivbild.

Trafikverkets kalkyl kommer inte att hålla – snabbtågen kommer att bli betydligt dyrare än beräknat enligt Stockholms handelskammare.

En satsning på höghastighetståg finns med i det 73-punktsprogram, januariavtalet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna beslutat om. Punkten som rör tågen har dock Liberalerna vänt ryggen, och inte heller Kristdemokraterna eller Moderaterna står bakom satsningen. Nu kritiserar även Stockholms handelskammare projektet.

Handelskammaren menar i ett pressmeddelande att Trafikverkets kalkyl, där kostnaden landar på 230 miljarder kronor, kommer att spricka. Enligt näringslivsorganisationens beräkningar kommer satsningen i stället att landa på cirka 400 miljarder kronor.

Fakta

Fakta: Höghastighetsbanor

Höghastighetsjärnvägar brukar definieras som banor där tåg reguljärt körs i över 250 km/timme. De finns i de flesta av EU:s största länder, men ännu inte i Norden.

För svensk del resulterade den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner i ett förslag 2017. Det gick ut på höghastighetsbanor för upp till 320 km/timme Stockholm—Göteborg och Stockholm—Malmö. Däremellan skulle en rad platser trafikeras, däribland flygplatserna Skavsta och Landvetter.

Prislappen bedömdes då till 230 miljarder kronor. Lånefinansiering föreslogs. Upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas. Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035.

Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder och anslutande kollektivtrafik.

Trafikverket rekommenderade för sin del 2017 nya banor för högst 250 km/timme. I oktober förra året meddelade verket att man endast på sträckan Lund-Hässleholm projekterar för 320 km/timme.

Källa: Sverigeförhandlingen, Trafikverket

Visa mer...