Nyheter

Läkemedel ger äldre dödliga hjärtrubbningar

Hälsa ,
Många äldre har läkemedel som kan orsaka livshotande hjärtrubbningar, konstaterar Socialstyrelsen i en ny studie.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Många äldre har läkemedel som kan orsaka livshotande hjärtrubbningar, konstaterar Socialstyrelsen i en ny studie.

Många äldre får läkemedel som kan orsaka livshotande hjärtrubbningar. Risken är liten, men bör tas i beaktande av läkare, menar Socialstyrelsen.

Personer som är 75 år eller äldre förskrivs i snitt fem olika läkemedel. Den höga förskrivningen innebär en ökad risk för allvarliga biverkningar.

En ovanlig, men livshotande, biverkan är läkemedelsframkallad rubbning av hjärtats rytm (Torsades de Pointes kammararytmi, förkortat TdP). Ofta, men inte alltid, handlar det om antidepressiva eller antipsykotiska läkemedel som orsakar hjärtrubbningen, konstaterar Socialstyrelsen i en ny studie.

- Risken är liten, men eftersom många äldre har de här läkemedlen är det ändå ett problem för vissa, säger Bengt Danielsson, läkare och medicinskt sakkunnig på Socialstyrelsen.

Nu visar en studie från Socialstyrelsen att var sjätte person som är 65 år eller äldre har minst ett läkemedel som ökar risken för denna hjärtrubbning. Cirka hälften av förskrivningarna består av antidepressiva läkemedel, där Citalopram är det enskilt vanligaste läkemedlet.

Exakt hur många som dör till följd av denna förskrivning är det dock ingen som vet, även om Socialstyrelsen konstaterar att det finns en överdödlighet bland äldre som förskrivits antidepressiva och antipsykotiska läkemedel.

Eftersom EKG krävs för att påvisa TdP, vilket nästan alltid sker på sjukhus, kan mörkertalet vara stort vad gäller hur många äldre som drabbas av TdP-relaterad död utanför sjukhus, skriver myndigheten.

TT: Bör jag vara orolig som äldre eller anhörig?

- Om du är frisk i övrigt och yngre är risken att drabbas väldigt liten. Om du är äldre och har de här läkemedlen, kanske två stycken samtidigt, under tiden du går på vätskedrivande preparat och har en hjärtsjukdom, då är risken högre och det är något läkarna bör känna till, säger Bengt Danielsson, som fortsätter:

- Med hjälp av de elektroniska förskrivarsystem som finns i dag kan läkarna värdera riskerna och kanske justera förskrivningen om så behövs, eller ta ett EKG. Så detta är ingen larmrapport, utan är främst tänkt som information till läkarna, säger Bengt Danielsson.

Förutom antidepressiva och antipsykotiska ökar även vissa antibiotika och urologiska preparat risken för TdP.

Fakta

Hjärtrubbningar

En hjärtarytmi är en störning av hjärtats normala rytm, det vill säga hjärtats förmåga att bilda och/eller fortleda elektriska impulser. Störningen kan medföra att hjärtat slår fortare (takyarytmi) eller långsammare (bradyarytmi) än normalt. Vid arytmi är hjärtats verksamhet dessutom oftast mer eller mindre oregelbunden. Arytmi kan orsakas av förändringar i retledningssystemet i hjärtats förmak (förmaksarytmi) eller kammare (kammararytmi).

Källa: Nationalencyklopedin

Visa mer...