Ostindieskepp hyrs ut för att segla igen

Fartyg Artikeln publicerades
Ostindiefararen Götheborg i Göteborgs hamn i samband med havskappseglingen Ocean Race 2015. Nu ska fartyget hyras ut för att segla igen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ostindiefararen Götheborg i Göteborgs hamn i samband med havskappseglingen Ocean Race 2015. Nu ska fartyget hyras ut för att segla igen.

Ostindiefararen Götheborg ska segla igen. Fartyget, som är en kopia av ett 1700-talsskepp, kommer i minst två år att hyras ut från ägarstiftelsen till ett företag som planerar att göra nya resor – i bästa fall en ny tripp till Kina.

Det är logistikföretaget Greencarrier som tar över Götheborg, enligt ett avtal där fartyget i praktiken hyrs ut från ägarstiftelsen.

Götheborg är en kopia av ett fartyg med samma namn som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina, mestadels med seglen som drivkraft.

Två år senare anlände fartyget till hemmahamnen Göteborg igen. Både kung Carl XVI Gustaf och Kinas president Hu Jintao var på plats vid återkomsten, tillsammans med hundratusentals åskådare och ett myller av fritidsbåtar.

Stilla i fyra år

Med åren blev det dock svårt att finansiera resor och underhåll av träskeppet. Götheborg har legat stilla i hamnen sedan 2015.

– Att ligga vid kaj är en lite undanskymd tillvaro, säger Lars G Malmer, som varit engagerad i ostindiefararen under många år och är ordförande i det dotterbolag som nu säljs till Greencarrier.

Han välkomnar den nya lösningen för fartyget.

– Nu kan vi segla i norra Europa under minst två år, med svensk flagg. Det är utmärkt bra, tycker Malmer.

Besättning och nyckelpersoner för skeppet kommer att rekryteras. Det krävs ett 60-tal personer ombord för att segla fartyget.

Uppvisningar

Greencarrier hoppas kunna ta Götheborg bland annat till stora uppvisningar av segelskepp i Amsterdam och Bremen.

Drömmen om en ny resa till Kina finns också kvar.

– Det vore roligt, men är inte finansierat, säger Lars G Malmer.

Enligt avtalet ska Götheborg återlämnas till ägarstiftelsen efter två eller tre års uthyrning.

Fakta

Fakta: Ostindiefararen

Ostindiefarare var handelsfartyg (ofta beväpnade) som seglade mellan Europa och Asien, främst Kina, på 1700-talet.

Dagens Götheborg började byggas på 1990-talet. Det är en kopia av ett fartyg som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Den äldre Götheborg hittades av dykare 1985.

Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina. Två år senare anlände fartyget hem igen. Både avresan och hemkomsten följdes av stora mängder åskådare.

Den nya Götheborg byggdes av ek och furu, och med gamla metoder. Fartyget har dock även motor, som komplement till seglen.

Götheborg är en fullriggare med tre master. Det ordinarie stället omfattar 18 segel med en total yta på mer än 1 500 kvadratmeter.

Fartyget är 47 meter långt och elva meter brett.

Ostindiefararen ägs av en stiftelse med stöd av Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och det västsvenska näringslivet.

Ett bolag som ägs av stiftelsen säljs nu till Greencarrier, som samtidigt får hyra Götheborg i två eller tre år.

Källor: NE, Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg

Visa mer...