Nyheter

Se upp för vintertrafikens faror

Motor Artikeln publicerades

Regn, snö och halka. Sådan är vardagen under den kalla årstiden. Men trafiken under vintern rymmer också många andra inslag som kan ställa till problem – från becksvart mörker och vilda djur till osynliga cyklister och mobilfixerade fotgängare.

Vid den här tiden på året är mörker och nederbörd regelbundna följeslagare. Och de innebär risker. När sikten är sämre är det viktigare än vanligt att hålla fordonets lysen i trim och använda effektiva vindrutetorkare.

Under december är fotgängare kanske som mest utsatta i trafiken. Det beror på mörker och för dålig användning av reflexer.
Foto: Bertil Ericson/TT
Under december är fotgängare kanske som mest utsatta i trafiken. Det beror på mörker och för dålig användning av reflexer.

Även fotgängare kan enkelt bli betydligt mer synliga i trafiken. Men trots att reflexen är en billig livförsäkring är det få som använder den.

Heléne Lilja på motororganisationen M Sverige, före detta Motormännen.
Foto: M Sverige
Heléne Lilja på motororganisationen M Sverige, före detta Motormännen.

– Det är skrämmande. Enligt vår undersökning förra året bär bara åtta av 100 gångtrafikanter reflex. Det är riktigt dåligt. Och inte heller är det många barn som har reflex, säger Heléne Lilja på motororganisationen M Sverige.

Fotgängare

Så är det också extra många fotgängare som skadas eller omkommer i trafiken under vintern. En farlig grupp är alla skärmberoende människor som stirrar ned på sin telefon, omedvetna om omvärlden. Inte sällan kliver de rätt ut i gatan och olyckan är ett faktum.

Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken.
Foto: Anders Wiklund/TT
Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken.

– Jag tror att det beror på en falsk känsla av trygghet. Den verkar även gälla för de cyklister som inte gör sig synliga i mörkret. Man måste kolla så att fram- och baklyset fungerar, helst ha vinterdäck och bära hjälm och reflexväst, säger Heléne Lilja.

Något annat som är typiskt för årstiden är viltolyckor. Vanligast är att köra på ett rådjur eller vildsvin.

– Det gäller att vara uppmärksam, inte bara framåt på vägen utan även på vägens sidoområden. Överlag ska man anpassa hastigheten till väglaget och ljusförhållandena. Hålla avståndet till framförvarande bil och inte göra några riskabla omkörningar, säger Heléne Lilja.

Sena däckbyten

Inte ens detta hjälper om det är halt och bromssträckan blir onödigt lång. Enligt en undersökning av försäkringsbolaget If väntar var femte bilägare till sista stund med att byta till vinterdäck.

Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent.
Foto: Bertil Ericson/TT
Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent.

När väglaget är riktigt dåligt bör man fundera på om man verkligen måste ge sig ut med bilen. Om så är fallet är det klokt att hålla sig till större vägar. De plogas först och där kan man lättast få hjälp om olyckan är framme.

Men kom ihåg att det inte är mörker, halka eller annat som ensamt orsakar trafikolyckor. De inträffar nästan alltid på grund av den mänskliga faktorn.


FAKTA

Dålig syn

Var tionde bilist skulle inte få ta körkort i dag. Och var sjätte ser suddigt redan på två meters avstånd. Detta framkom vid den senaste Synbesiktningen, ett årligt syntest av tusentals bilförare. Med andra ord är det många som är farliga bakom ratten.

Reflexlös

Utan reflex är man nästan osynlig vid vägkanten. En person med mörka kläder syns i bilens halvljus på cirka 25 meters avstånd, medan en med bra reflexer är synlig på hela 125 meters håll. Notera att reflexer slits vid användning och har en livslängd på två–tre år.

Risktagare

I trafiken finns många spänningssökare och stressade bilister. Dessa kör ofta för fort, bryter mot trafikreglerna och tar medvetna risker. Enligt forskning är sådana förare oftare inblandade i olyckor än andra.

Vilda djur

Eftersom djuren rör sig mest i gryning och skymning sammanfaller detta under vintern med tiden då många kör till och från jobbet. Rådjur, vildsvin och älgar är mest utsatta. Enligt Nationella viltolycksrådet sker i genomsnitt en viltolycka nästan var åttonde minut i Sverige.