Fler abonnenter men ökad förlust för Storytel

Ekonomi Artikeln publicerades
Storytels vd Jonas Tellander ger delårsrapporten fem stjärnor av fem. Arkivbild
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Storytels vd Jonas Tellander ger delårsrapporten fem stjärnor av fem. Arkivbild

Ljudboksföretaget Storytel går från klarhet till klarhet när det gäller användare och intäkter.

Frågan som marknaden nu vill har svar på är när bolaget ska börja redovisa vinst. Aktien backar på börsen.

På ljudboksmarknaden har Storytel vuxit sig väldigt starka såväl i Sverige som i Norden men även med en tydlig internationell expansion. Tidigare i år passerade man drömgränsen en miljon betalande abonnenter och i samband med årets tredje delårsrapport sätter man nu en prognos för kommande kvartal på 1 079 000 abonnenter.

Intäkterna ökade samtidigt markant under tredje kvartalet, upp drygt 24 procent till nästan 400 miljoner kronor.

Vd:n Jonas Tellander ger rapporten fem av fem stjärnor på frågan om betyg och säger:

– Vi håller vad vi lovar när det gäller antalet abonnenter och att vår ebitda-förlust ska ligga mellan 14–16 procent. Det är där vi ligger nu så det tycker jag är ett rätt gott betyg att leverera det man bestämmer sig för, säger han till TT.

Tummen ned från aktiemarknaden

På aktiemarknaden är dock bedömningen mera njugg och aktien handlas ned nästan tre procent vid lunchtid.

Även om abonnentstocken ökar liksom intäkterna går även rörelseresultatet åt samma håll när det landar på minus 81,9 miljoner kronor. Jonas Tellander meddelar nu att det blir aktuellt med kostnadsbesparingar, dock inte i form av personalnedskärningar.

TT: När börjar ni gå med vinst?

– Vi har bra lönsamhet i Norden och vi har startat upp i många länder vilket betyder att vi behövt anställa mycket personal. Det tar tid innan varje enskilt land når lönsamhet men vi har en tydlig plan där Nederländerna är nästa marknad som förväntas bli lönsam och förhoppningsvis något mer land nästa år.

– Så länge vi har en bra tillväxt och vinner på varje marknad så tror jag folk känner att det här ett bra bolag som i framtiden kommer genera väldigt bra vinster.

Flera aktörer

Storytel är nu den dominerande aktören på den svenska ljudboksmarknaden men har samtidigt kommit att utmanas av en rad konkurrenter. Bookbeat redovisade nyligen starka tillväxtsiffror och dessutom finns konkurrenter som Nextory och Bokus play.

Frågan är hur många som faktiskt får plats den svenska marknaden i framtiden?

– Det är en väldigt bra fråga och jag har inget tydligt svar. Jag kan konstatera att vi under ett antal år sett aktörer som investerat väldigt mycket för att växa och få fler kunder. Så här långt har det funnits stöd för den tillväxten men det är svårt att förutspå vilket utrymme som finns framöver.

Fakta

Fakta: Storytels delår

Under tredje kvartalet landade förlusten före skatt på 87 miljoner kronor, jämfört med förlusten på 63 miljoner kronor samma period i fjol.

Intäkterna steg från 373 miljoner till 503 miljoner kronor.

Företagsledningen håller fast vid tidigare prognos om att streamingintäkterna ökar med 39 procent för helåret 2019.

Visa mer...