Unga spelare finner vänskap och kränkningar

Spel ,
För många unga killar innebär tv- och datorspel med och mot andra en viktig plattform för vänskap. Men spelvärlden innehåller också en hel del kränkningar, enligt en ny undersökning från organisationen Friends. Arkivbild.
Foto: Martha Irvine/AP
För många unga killar innebär tv- och datorspel med och mot andra en viktig plattform för vänskap. Men spelvärlden innehåller också en hel del kränkningar, enligt en ny undersökning från organisationen Friends. Arkivbild.

Spelvärlden är en plats med förolämpningar, kränkningar och påhopp. Men också en plattform där många unga träffar vänner, känner sig trygga och har roligt. Det visar en ny undersökning från organisationen Friends.

För många unga, främst killar, erbjuder tv- och datorspel forum där de dagligen umgås med sina vänner. Men det som händer i spelen är inte alltid positivt, enligt Helena Meyer, utbildare på antimobbningsorganisationen Friends.

– Vi har fått in ett enormt stort antal fritextsvar. De unga skriver saker som: "Det är en viktig plats för mig", "jag träffar vänner", "det är mitt intresse" – men också att det är mycket kränkningar. Många har sett det, en del har blivit kränkta själva. Vissa har kränkt andra, säger hon.

En tredjedel har kränkts

Undersökningen har gjorts av företaget Novus och bygger på 301 intervjuer med 13–19-åringar som alla spelar tv- och datorspel med eller mot andra. 79 procent av de tillfrågade var killar. En tredjedel av de tillfrågade svarar att de har blivit utsatta för kränkningar när de spelat.

– Det är vanligt att unga har egna strategier för att hantera kränkningar på nätet, de känner kanske inte att de vill prata med vuxna. De har inte förtroende eller är rädda för konsekvenser, säger Helena Meyer.

Hon påpekar dock att det inte är så enkelt som att säga att klimatet i tv- och datorspel alltid är kränkande eller att det är en skadlig miljö.

– Det vi ser är en väldigt nyanserad bild. Många av de svarande säger att det är en hård attityd på nätet men att det är något som de anser är normalt. Det är något vi ser också i vårt arbete i skolor, säger hon.

Social miljö

88 procent av dem som svarat säger att de spelar med eller mot andra minst någon gång i veckan.

– Det vi kan se är det stora engagemanget. Det är främst unga killar som spelar, och det här är deras sociala medier, det är här de träffar sina vänner. Det här ger en bild av vilken upplevelse de har av en miljö där de vistas varje dag, säger Helena Meyer.

För många föräldrar kan det vara svårt att sätta sig in i barnens spelande, och att hänga med i utvecklingen av både tekniska aspekter och uttryck.

– Om föräldrarna har ett barn som spelar så har de verkligen experten hemma. Det viktigaste är att lyssna och att intressera sig och gå in i det och vara så fördomsfri som möjligt. Fråga vad som är roligt. Var försiktig med att lägga på värderande ord som att man blir beroende eller att det är osocialt. Det är ett intresse som allt annat. Så var lyhörd och intresserad, säger Helena Meyer.

Fakta

Fakta: Friends nätundersökning 2019: gaming

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av organisationen Friends. 301 barn och unga mellan 13–19 år ur Novus Sverigepanel har genomfört webbintervjuer.

79 procent av de tillfrågade var killar, 56 procent var i åldrarna 13–15 år. 88 procent svarar att de spelar med och mot andra minst en gång i veckan, 43 procent spelar varje dag.

80 procent svarar att spel betyder underhållning för dem, 57 procent säger att det betyder kontakt med vänner.

30 procent säger att de någon gång har blivit utsatta för en kränkning när de spelat, i nio fall av tio handlar det för dem som utsatts om sårande eller elaka kommentarer.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Undersökningen har skickats till föräldrar som har gett sitt godkännande och frågat sina barn om de vill delta.

Källa: Friends/Novus

Visa mer...