Ångpanneexpert ger S/S Nalle en make over

Oskarshamn ,
Ångpannespecialisten Jonas Forsén kryper runt i S/S Nalles ångmotor.
Foto: Marcus Bornlid Lesseur
Ångpannespecialisten Jonas Forsén kryper runt i S/S Nalles ångmotor.

S/S Nalle genomgår en rejäl uppdatering - varenda tub i dess rejält tilltagna ångmotor ska plockas bort och ersättas av en ångpannespecialist.

– Hittills har jag fått bort en tub. Nu återstår bara 117, säger ångpanneexperten Jonas Forsén

2000 köptes bogserbåten S/S Nalle tillbaka till Oskarhamn, efter att i 35 år befunnit sig på främmande farvatten - däribland västkusten, Stockholm och Köpenhamn.

Båten, med dess massiva ångmaskin, byggdes 1923 på Oskarshamns mekaniska verkstad vid norra inre hamnen, vid vars kaj den i dag är förtöjd. Dess nuvarande ägare, den till Oskarshamns sjöfartsförening kopplade sällskapet S/S Nalle, genomförde vid båtens återkomst till hemmahamnen en grundlig restaurering av fartyget, ett arbete som alltjämt fortgår.

Nyligen påbörjade föreningen det tidskrävande arbetet att byta ut de 118 tuberna i båtens ångpanna, en åtgärd som måste upprepas omkring vart tjugonde år.

Lasse Norrby, maskinansvarig, beskriver det hela som en relativt komplicerad procedur.

– För att få ånga i båten har man en massa rör i som går in i pannan, som man kör de varma gaserna igenom för att få så stor eldyta som möjligt. Och det är stora rör, så det är lite besvärligt att få ut dem, säger Lasse Norrby och fortsätter:

– Man måste börja med att fräsa ner dem på utsidan, och eftersom de är fastpressade vid handgavlarna där nere måste man skära upp dem med svets och därefter pilla ut dem, säger han.

Lasse Norrby är maskinansvarig på S/S Nalle.
Foto: Marcus Bornlid Lesseur
Lasse Norrby är maskinansvarig på S/S Nalle.

Personen som detta uppdrag har fallit på är Jonas Forsén från VO Sävsjö, som de senaste 18 åren har vigt sitt liv åt att tillverka och reparera ångpannor. Iförd en gasmask, vilken kopplad till en stånkande luftkompressor på kajen, kravlar han runt i ångmotorn, och bearbetar de utslitna tuberna.

Allt som allt räknar han med att bortplockandet av tuberna kommer att ta en veckas arbete i anspråk.

– Hittills har jag fått ut en tub. Så nu är det bara 117 kvar. Det tar ju tid det här, och det är ett hårt arbete, eftersom jag måste fräsa bort ändarna på tuben med ett särskilt verktyg, och sedan skära bort den med en skärbrännare och sedan knacka ut tuben ur pannan, säger Johan Forsén.

Och när detta sedan är avklarat återstår att sätta in nya tuber i båten.

– Vi får se hur lång tid det tar. Kanske en vecka till. Men det är ett spännande jobb det här. Det är inte så ofta man får tillfälle att reparera en ångbåt. Högst en gång i halvåret, säger Johan Forsén.