Bankmannen i luren var en slipad bedragare

Figeholm Artikeln publicerades
Bedragaren som uppgav sig vara bankman i luren fick kvinnan att lämna ifrån sig konto- och inloggningsuppgifter.
Foto: Jessica Gow/TT
Bedragaren som uppgav sig vara bankman i luren fick kvinnan att lämna ifrån sig konto- och inloggningsuppgifter.

En kvinna från Figeholm vill varna för telefonbedragare som utger sig för att vara banktjänstemän. Ett samtal höll på att kosta henne 116 000 kronor.

Kvinnan satt hemma i godan ro när telefonen ringde. En man sade sig komma från banken och att de sett att någon försökt komma åt hennes pengar på ett specialkonto. Han förklarade att hon borde spärra sitt konto. Något han kunde hjälpa henne med.

– Egentligen vet jag att banken inte ringer upp om ens konton men han var så förtroendeingivande, säger kvinnan.

Mannen talade utan någon brytning och att förklarade lugnt och sakligt för kvinnan vad som pågick och hur han kunde hjälpa henne att rädda pengarna. Kvinnan uppmanades att använda sin bankdosa till det. När den inte fungerade gick det bra med bank-ID och hennes kortnummer respektive CVV-koden på kortets baksida.

När mannen fått uppgifterna sa han att kontot var spärrat och pengarna skyddade. Då frågade kvinnan vad mannens namn var.

– Det sa bara pang i luren, han lade på. Då började jag ana oråd och ringde polisen, säger kvinnan.

Där fick hon numret till banken för att omgående spärra sina konton och sedan återkomma för att lämna in en polisanmälan.

– På bara några minuter var mina konton spärrade, säger hon.

När hon dagen efter tog kontakt med banken visade det sig att någon samlat ihop stora delar av hennes tillgångar på kontot som var kopplat till bankkortet. Men några pengar hade bedragaren inte hunnit ta ut.

– För min del slutade det lyckligt men man blir alldeles skakig inombords.

Det var ett okänd nummer som ringde kvinnan men polisen som tog emot anmälan sade till kvinnan att ett försök att spåra samtalet ska göras.

Uppgifter om och koder till kontokort, bankkonton, bank-ID, E-legitimation eller liknande ska aldrig lämnas ut till en okänd part. Banker har vid ett flertal informationskampanjer meddelat att de inte behöver kräver sådana uppgifter av sina kunder via telefon.