Biljettexpeditionen används inte: ”Helt fel att placera försäljning där nere”

Oskarshamn Artikeln publicerades
Tekniska kontoret hade förhoppningar om att hyra ut biljettexpeditionen till KLT, men så blev det inte.
Foto: Jimmy Larsson
Tekniska kontoret hade förhoppningar om att hyra ut biljettexpeditionen till KLT, men så blev det inte.

I stationshuset i Oskarshamn finns en biljettexpedition som inte används.

En så kallad quickomat, en biljettautomat där man kan köpa de flesta av Kalmar länstrafiks biljetter, finns vid stationen.

Biljettexpeditionen inne i stationshuset står däremot tom.

– Meningen var att KLT skulle sälja biljetter, det var vår förhoppning och ambition, säger Richard Bergquist, teknisk chef.

Från KLT:s sida ser man dock ingen anledning att ha biljettförsäljning i stationshuset.

– Vi ser att flödet av kunder vid stationen är väldigt litet. Då är det helt fel att placera försäljning där nere, säger KLT:s trafikdirektör Karl-Johan Bodell som berättar att kunderna finns i centrala Oskarshamn där gamla resecentrum låg.

Han tillägger att det skulle kunna vara intressant att ha biljettförsäljning vid stationen om kommunen flyttade ner sin turistinformation dit.

KLT vill dock inte öppna ett försäljningsställe i egen regi varken vid stationen eller någon annanstans i Oskarshamn, utan i så fall skulle det handla om ett samarbete med kommunen eller någon annan aktör som säljer biljetter på provision.

Äldre och funktionshindrade har efterfrågat ett försäljningsställe för alla typer av buss- och tågbiljetter i Oskarshamn, vilket KLT har försökt tillgodose.

– Vi har fört dialog med två olika parter om att öppna försäljning åt oss. Det har inte gått i lås tyvärr. Nu har vi en dialog med en tredje part, säger Karl-Johan Bodell som inte kan berätta mer om diskussionerna i nuläget.