De blir kommunens första stödpedagoger

Oskarshamn Artikeln publicerades
Martina Herrmann och Johanna Ejneby har börjat vidareutbilda sig till stödpedagog.
Foto: Lotta Zaar
Martina Herrmann och Johanna Ejneby har börjat vidareutbilda sig till stödpedagog.

Nyligen började 18 elever på Novas stödpedagogutbildning. Utbildningen sker på distans med träffar i Oskarshamn och Värnamo.

Utbildningen sker i samarbete med universitetet i Jönköping men vid starten i Oskarshamn kom nästan alla elever från Kalmar län.

– Tre av eleverna bor i kommunen, men det är åtta som arbetar i Oskarshamn.

Martina Herrmann är en av dessa. Hon arbetar på ett LSS-boende i staden och kommer nu att gå ner till deltid för att studera i två år.

– Jag har tänkt i några år på att läsa vidare och gör det här för att utveckla mig själv och för att bidra till verksamheten.

Hon tror att utbildningen kan påverka det jobb som hon redan har.

– Min chef har pratat om andra arbetsuppgifter och jag tror att jag kommer att hitta mer verktyg för att utföra det jobbet som jag gör idag.

Det krävs arbetslivserfarenhet för att få utbilda sig till stödpedagog.

– Jag har arbetat 14 år i psykiatrin och kan relatera till vad jag varit med om.

Johanna Ejneby har arbetat mer än 10 år i omsorgsförvaltningen.

– Jag ser fram mot att utbildningen ska ge ett annat tänk.

Även hon hade funderat ett tag på att vidareutbilda sig.

– Det är dags att sätta sig på skolbänken och få lite nya grepp. För mig har det aldrig funnits någon tanke på att plugga till sjuksköterska eller socionom. Jag vill inte bli sittandes vid ett skrivbord utan vara ute i praktiken.

Caroline Oscarsson är utbildningsledare för de som är knutna till Oskarshamn. Förutom länsbor har hon tre elever från Gotland och en från Skåne.

– För att antas behöver man inte ha jobbat med funktionshindrade, men det krävs erfarenhet från socialt arbete, pedagogik eller omsorgen.

Vad gör en stödpedagog?

– Som stödpedagog har man en fördjupad kompetens både pedagogiskt och etiskt i mötet med brukare och anhöriga. Man lär sig metoder som ökar självständighet och delaktighet. Det är en lite mer ledande roll på arbetsplatsen vad gäller utveckling och arbetsledning.

Finns det några stödpedagoger än?

– I Oskarshamns kommun finns inte den rollen än, men vi ser en stor efterfrågan på kompetensen. Det är ännu oklart hur rollen ser ut, men det är rimligt att ett ökat ansvar ger en högre lön.

Den sista terminen har eleverna praktik.

– Under lärande i arbete är vårt mål att man inte ska vara på sin egen arbetsplats utan byta med varandra. Annars är det lätt att man tar den roll man alltid har tagit.

Till sommaren 2020 är de första stödpedagogerna klara med sin utbildning.

Caroline Oscarsson är utbildningsledare på Nova i Oskarshamn.
Caroline Oscarsson är utbildningsledare på Nova i Oskarshamn.