Elever gör reklam med lergubbar

Norra Skolan Artikeln publicerades
Naima Eriksson, Fanny Grundén, Hanna Elfstrand och Amie Olofsson får tips av Peter Milton från AV-Media.
Foto: Andreas Bendroth
Naima Eriksson, Fanny Grundén, Hanna Elfstrand och Amie Olofsson får tips av Peter Milton från AV-Media.

När rörliga medier konsumeras i allt högre grad blir läran om bildberättandets bakomliggande mekanismer allt viktigare. Något Norra Skolans elever i årskurs sex har tagit fasta på som under skoltid de senaste månaderna har fått utveckla olika reklamfilmer. På tisdagen var det äntligen dags för filminspelning.

Och det var ingen filminspelning som helst. Eleverna har nämligen fått skapa lergubbar och måla scenografier till en stop-motion-film. Med hjälp av en Ipad tas hundratals bilder till vad som ska bli en 30 sekunder lång reklamfilm. Reklamfilmerna görs inom ramen för Skapande skola, ett statligt bidrag som kommunen kan söka från Kulturrådet, och skolan samverkar med AV-Media, Kalmar läns kompetenscentrum för film och digital pedagogik.

Peter Milton är IKT-pedagog på AV-Media och var med och konsulterade eleverna under tisdagens filminspelning.

– Förutom att lära sig filmteknik så får eleverna lära sig att samarbeta. Det roliga är att se entusiasmen hos eleverna. Man märker att de vill göra ett bra jobb och så är det ofta med film. Det väcker en arbetslust hos eleverna för att de vet att det finns en publik som ska ta del av det man har presterat.

Projektet har pågått ett tag och varit en del av både bild- och musiklektionerna i skolan. Förutom lergubbar och scenografi så har nämligen eleverna fått spela in musik till sina filmer, så kallade reklamjinglar. Även hemkunskapen har varit med på ett hörn där eleverna har fått lära sig om reklam och hur reklam i samhället fungerar och ser ut.

När Nyheterna är på plats pågår det flera inspelningar samtidigt. Amie Olofsson och hennes grupp gör en reklamfilm för Fanta och håller på att filma en avancerad scen där flera lergubbar ska dansa en koreografi.

– Det är mycket pill, men det som är kul med stop motion och animation är att man kan göra lite som man vill, säger Amie.

I ett annat hörn gör Olle Henrysson och några kamrater reklam för en huvudvärkstablett för husdjur, där Iprenmannen har uppstått i en ny tappning som lergubbe.

Vad har varit roligast under arbetsprocessen?

– Det vi gör nu, att få filma och göra figurerna levande. Men den bästa känslan lär vara när hela filmen är klar. När man kan titta och vara stolt över sig själv.