Flera brister på fartyget

Oskarshamn Artikeln publicerades
Makassar highway under bogseringen till Oceankajen i Oskarshamn.
Foto: Henrik Nilsson
Makassar highway under bogseringen till Oceankajen i Oskarshamn.

Transportstyrelsen har inspekterat Makassar Highway efter olyckan som skedde utanför Västervik. Flera brister har upptäckts men inga som är direkt relaterade till olyckan.

– När vi går ombord efter en sådan här olycka har man ju inga skygglappar på och bara kollar på själva olyckan i sig, säger Fredrik Nilsson, inspektör på Transportstyrelsen.

Av Transportstyrelsens inspektion som Nyheterna tagit del av finns inga brister som direkt kan relateras till att olyckan skedde. Men eftersom den svarta lådan inte fungerade ombord, orsakar det problem för haverikommissionen.

– Det är ju en massa information som vi inte får, till exempel ljudinspelningar ifrån bryggan. Men vi hämtar information ändå från bland annat de elektroniska sjökorten, säger Dennis Dahlberg, haveriutredare på Statens haverikommission.

De andra felen Transportstyrelsen upptäckte var bland annat att de självstängande vid till exempel köket inte fungerade. Men också fler mindre defekter som att en utlösningsmekanism till en livboj ombord var blockerad.

Haveriutredarna är just nu i fasen att samla in så mycket fakta som möjligt om olyckan. Man har bland annat tagit del av polisens uppgifter, intervjuat besättningen men också varit på plats i Västervik. Och det kommer ta ett tag innan det rättsliga efterspelet är klart.

– En utredning tar ungefär tio till tolv månader, vi har ju andra saker vi jobbar med parallellt. Men inom tolv månader ska vi vara klara, säger Dennis Dahlberg.

Olyckan har också orsakat ett politiskt efterspel. Regeringen vill öka antalet nykterhetskontroller i svenska hamnar. Men att gå ett steg längre och utföra slumpmässiga kontroller mot utländska fartyg, utan misstanke om brott, är förbjudet enligt FN:s havsrättskonvention.

Makassar Highway ser också ut att bogseras ifrån Oskarshamn till Gdansk inom en snar framtid. Flaggstaten Panama har godkänt bogserplanen till Polen.

På grund av det ostadiga vädret kommer fartyget preliminärt lämna Oskarshamn under söndagen eller måndagen.

fakta

Fartygets brister i Transportstyrelsens inspektion

1. Fartygets svarta låda (S-VDR) är ur funktion

2. Skador på skrovet efter grundstötningen

3. Det centrala brandlarmet visar ett konstant felmeddelande

4. Arbetsspråket ombord är inte redovisat i fartygets loggbok

5. En livbojsmekanism är blockerad

6. De självstängande branddörrarna vid ex. köket går inte att stänga

7. En panel saknas i maskinrummets kontrollrum.

8. Vajern som ska stänga av bränsleflödet till nödgeneratorn går lätt att komma åt av misstag.

9. En låda med flytvästar deklarerar inte antalet västar som finns inuti.

Visa mer...