Gamla föremål allt mer populära

Oskarshamn Artikeln publicerades
Kristallkronor är ett föremål som har ett konstant intresse konstaterar Patrik Johansson. Priserna har gått ner med åren så nu kan vem som helst köpa sig en.
Foto: Hanna Dockson
Kristallkronor är ett föremål som har ett konstant intresse konstaterar Patrik Johansson. Priserna har gått ner med åren så nu kan vem som helst köpa sig en.

Intresset för begagnade möbler har ökat med tiden. Hur man köper och vad man köper beror helt på ålder och nationalitet.

Det är eftermiddag i Auktionshuset Thelin & Johansson. Vi har bokat tid med en av ägarna för en pratstund. Det är inte helt okomplicerat för hans två telefoner ringer konstant samtidigt som kunder går in och ut.

– Det är en hel del att göra, säger Patrik Johansson.

Telefonerna ringer konstant när Nyheterna är på plats.
Foto: Hanna Dockson
Telefonerna ringer konstant när Nyheterna är på plats.

Föremål står det överallt från golv till tak. Det går att räkna ut med lilltån att den extra ytan som företaget nyligen har tagit över faktiskt behövs.

– Vi har precis börjat flytta in saker i Modehuset och Chics tidigare lokaler, men det tar sin lilla stunda att få ordning på grejerna. De nya lokalerna blir ett perfekt komplement till vår gamla. De gör ju dessutom så att vi kan göra oss av med våra förråd. Vi dubblar det vi har kan man säga, säger Patrik Johansson.

Han har drivit företaget sedan 2013 tillsammans med Malin Hermansson. De har noterat att intresset för auktionsföremål påtagligt har ökat.

– I dag är folk mer bekväma än förr. Man sitter hemma och bjuder vid en dator. Måtten tar man också hemma för att jämföra med det som står angivet på nätet, säger Patrik Johansson.

Det pågår hela tiden auktion på olika föremål på nätet, men det går sämre för auktionerna i traditionell mening.

– De fysiska auktionerna kommer att avvecklas helt för vår del. Det finns ingen som vill stå och vänta i timmar för att vara med och bjuda på saker som de kanske ändå inte får med sig hem, säger Patrik Johansson.

Genom internet så når Auktionshuset Thelin & Johansson ut till hela värden. Det som går bäst i Sverige är designföremål och då ofta klassiska möbler som Carl Malmström, men det är inte ovanligt att kunder köper butiksinredning för att använda på ett häftigt vis i sitt hem.

Det som svenskarna inte gillar är bruna möbler, men det gör ingenting. Det är nämligen det som går bäst hos de tyska kunderna.

– Vi har ett uppbyggt transportsystem så vi skickar ofta en stol eller andra föremål till Tyskland. Även om det inte är varje dag så handlar de ändå om några dagar i veckan. Tyskarna tycker om de stora bastanta möblerna, säger Patrik Johansson.

Majoriteten av sakerna som de får in är från dödsbon.

– Det händer att vi har över disk inlämningar, men 80 procent är från dödsbon, säger Patrik Johansson.

Mitt ibland möblerna ligger några pälsar och även de har sin målgrupp.

– Pälsar är ingen stark marknad i dag, men de går bra hos våra ryska eller finska kunder, säger Patrik Johansson

När de tömmer dödsbon så används tre lastbilar.

– Allt som har ett värde tar vi in till oss och säljer. Det som är värt något, men lite för svagt för att hantera skänker vi till välgörenhet. Det blir ett slags kretslopp. Vi vill slänga så lite som möjligt. Det som vi slänger är i huvudsak böcker och naggade köksmaterial, säger Patrik Johansson.

Trenderna går i vågar, något som butiksägaren tydligt har märkt av.

– Ljuskronor har blivit billigare med åren. Chiffonjéer har blivit lite dyrare, säger Patrik Johansson.

Kundkretsen som är intresserade är inte homogen.

– Vi har kunder från alla ålderskategorier. Förr i tiden var det mer att man köpte något och så hade man det hela livet, men i dag är det mer köp och släng mentalitet. Man har en sak för att sedan byta ut och anpassa allt till en ny stil, säger Patrik Johansson.

Det dyraste som butiken sålt är en bil.

– Det var en Triumph Spitfire från 1970. Den kom från ett dödsbo och såldes för 134 000 kronor till Portugal. Han budade på nätet och vi hjälpte honom att få upp den på en trailer, säger Patrik Johansson.

Det dyraste föremålet såldes till Portugal.
Foto: Hanna Dockson
Det dyraste föremålet såldes till Portugal.