Försenade fönster ledde till frusen start för nyfödd

Oskarshamn Artikeln publicerades

En man har anmält ett byggvaruhus efter att han beställt fönster som aldrig dök upp. Strulet med fönsterleveransen resulterade i att mannen fick bo i en kall bostad med sin nyfödda bebis.

Mannen beställde fönster i slutet av augusti och då lovade byggvaruhuset en leverans på 8-10 veckor. Mannen skriver i sin anmälan till ARN att han planerade bygget efter den lovade leveranstiden och började förbereda och öppna upp fönsterhål tills det datum de skulle levereras. Men enligt mannen dyker inga fönster upp under avtalad vecka. Han blir lovad fyra nya leveransdatum och hantverkare har då stått redo på plats- men inga fönster dyker upp då heller.

Efter att han klagat både skriftligt och via telefon dyker till slut fönster upp, men inte vikpartiet. Mannen skriver att avsaknaden av vikpartiet gjorde att det blev kallt i bostaden och att byggvaruhuset återigen lovar flera nya leveransdatum. Under tiden får familjen utökning och mannen skriver att de fått ta in på hotell för att deras nyfödda bebis inte ska bo alltför kallt. I slutet av december säger mannen till byggvaruhuset att han vill avbryta köpet. De svarar då tillbaka att de inte ersätter omkostnader utan bara förseningar med 8 % av ordervädret.

Mannen kräver nu ersättning för alla de gånger han har anlitat hantverkare samt för de extra dyra elräkningarna då avsaknaden av fönstren gjort att de varit runt 14 grader i bostaden.