Hobbyn som blev ett bryggeri

Oskarshamn Artikeln publicerades
Leif Holmberg och Jonas Torneus på Stångehamns bryggeri.
Foto: Gustav Röriksson
Leif Holmberg och Jonas Torneus på Stångehamns bryggeri.

I Stångehamn bryggs ett av Oskarshamns lokala öl. Med amerikansk humle, experimentlusta och egendesignade etiketter levererar Stångehamns bryggeri till både restauranger och hotell.

Jonas Torneus har bryggt öl i Stångehamn i ungefär fyra år. Efter ett tag blev hans gamla kollega Leif Holmberg involverad och nu står de bakom Stångehamns bryggeri.

– Vi brygger på torrhumle och när halva jäsprocessen gått slänger vi i bär eller frukt. Det hela började med att Leif slängde i blåbär, säger Jonas Torneus.

– Det var ju mest på skoj, flikar Leif Holmberg in.

Men det visade sig vara en succé. Blåbären gav en helt annan smak och balanserade upp den beska smak som är förknippad med ölsorten IPA (Indian Pale Ale). Nu använder de bland annat fläder, citron och rabarber i sitt öl och säger att det inte finns några begränsningar.

Stångehamns bryggeri har tillverkat många olika ölsorter.
Foto: Gustav Röriksson
Stångehamns bryggeri har tillverkat många olika ölsorter.

De första tre åren var egentligen bara för hobbyns skull, sedan började de brygga öl för att kunna sälja vidare den. Och nog finns en efterfrågan för lokalbryggd öl i Oskarshamn.

– Turister frågar ofta efter ett lokalt öl sen finns det ett stort intresse, säger Jonas Torneus.

Bryggeriet säljer till hotell och restauranger i Oskarshamn, samt att det finns restauranger i Kalmar och Västervik som har deras öl. Av restaurangerna kan de också få inspiration och idéer.

– De ger ibland förslag på vad de vill ha för smaker, säger Leif.

De har pratat om att göra öl för restauranger, det finns idéer redan men de har inte hunnit med. Stångehamns bryggeri som företag har bara funnits i drygt sju månader.

Jonas Torneus har haft företag i 20 år och är van vid det pappersarbetet som följer med. Dels blir det en helt annan sak med skatteverket när bryggningen av öl sker för att säljas vidare, lagarna kräver en nästintill konstant inventering.

– Det hade varit lättare att koka lingonsylt. Då bryr sig ingen om hur mycket man har i lager, säger Jonas.

De följer diskussionen kring gårdsförsäljning och menar att det varit kul att kunna sälja öl från bryggeriet. Men det finns också tankar kring att anordna provsmakningar och så kallade bryggdagar, där besökare får vara med och testa att brygga öl.

Leif rullar på etiketterna på ölflaskorna.
Foto: Gustav Röriksson
Leif rullar på etiketterna på ölflaskorna.

Stångehamns bryggeri har gjort åtta olika sorters öl. Citron IPA:n är den som har sålt bäst. De större bryggerierna pastöriserar sitt öl för att öka hållbarheten. Men eftersom Stångehamns bryggeri inte har något större lager eller en kraftig efterfrågan, tillverkar de efter behov och efterfrågan.

– Det är så med lokalproducerad och färsköl, det är inga lagervaror. Som livsmedelsprodukt håller den i flera år. Men vi säger att den smakar som bäst i fyra månader från att ölet bryggts, säger Jonas.