Information ska stoppa bedrägerier

Oskarshamn Artikeln publicerades
I bedrägerierna har människor blivit av med tusentals kronor.
Foto: Fredrik Persson/TT
I bedrägerierna har människor blivit av med tusentals kronor.

Flera äldre i länet har drabbats av bedrägerier och de lokala pensionärsföreningarna och bankerna jobbar aktivt med att informera förebyggande.

Gudrun Persson är ordförande för SPF Seniorerna Oskarshamn och föreningen kommer att återigen informera sina medlemmar om bedrägerierna.

– Vi kommer ha ett medlemsmöte i september då vi har vår uppstart, då ganska många medlemmar brukar närvara. Då kommer vi att informera och sen kommer vi att lägga ut på vår hemsida också att de ska vara observanta, säger Gudrun Persson.

Gudrun Persson tror att det är viktigt att äldre informerar varandra så att alla är uppmärksamma.

– Vi är ju äldre allihop för vi är ju från 65 ända upp till 90 år som är med i den här föreningen och det är väldigt viktigt att vi prata med varandra och informerar varandra om de här händelserna som inträffat.

Att de som begår bedrägerier ger sig på just äldre tror hon beror på att de är godtrogna.

– För det första tror jag att vi är godtrogna. Vi tror inte att människor gör så här. De här personerna är ju så sluga så de inger ju ett förtroende så det är väl det som gör att folk tror att det är banken som ringer. Jag kan tycka att man får väldigt mycket information via tv, radio och nätet om att man inte ska lämna ut några uppgifter när det ringer någon på telefon och begär det. Men det händer tyvärr ändå och det är väl bara att informera ännu mer och det är ju något som vi måste göra också, säger Gudrun Persson.

Bedrägerier mot äldre är inget nytt fenomen och medlemmarna i SPF Seniorerna Oskarshamn har tidigare blivit informerade.

– Vi har berättat om att man ska vara riktigt försiktig, det är ju det vi tagit upp. Men jag sitter i en grupp för Kommunala Pensionärsrådet där man också tagit upp detta och där det har varit polis och informerat om de här bitarna också.

AnnLis Hellsten som är ordförande för PRO i Oskarshamn berättar att de också är noga med att informera sina medlemmar.

– Kommunpolisen var i våras och informerade och PRO riks informerar ju också, säger AnnLis Hellsten.

Hon tror att bedrägerierna kommer att minska ju mer man informerar varandra om bedrägerierna.

– Det är bra med information och det är bra om det står i tidningarna ofta. Det blir nog svårare och svårare för bedragarna ju mer information som kommer ut, berättar AnnLis Hellsten.

Hon tror precis som Gudrun Persson att anledningen till att de kriminella riktar in sig på att lura äldre är för att de är godtrogna.

– Äldre kanske hör lite illa och sen tror de gott om folk. De är uppvuxna i den perioden när man kunde ha ytterdörren öppen dygnet runt för det kom aldrig in någon objuden.

Claes Warren från Swedbank berättar att det är viktigt att man direkt kontaktar sin bank om man blivit utsatt för bedrägeri.

– Om man upptäcker att man blivit utsatt för bedrägeri eller misstänker att man blivit utsatt ska man alltid kontakta banken, säger Claes Warren.

Han berättar att bedrägerier är något som ökat de senaste åren.

– Vi ser att det här är ett problem som kanske går lite i vågor som alla typer av sådana här bedrägerier, men sen ett par år tillbaka så har det definitiv ökat, säger Claes Warren.

För att minska bedrägerierna jobbar Swedbank bland annat förebyggande med varningstexter på sina sidor.

– Preventivt jobbar vi med att när man loggar in på sin internetbank och på sin mobilbank så har vi varningstexter om den här typen av bedrägerier och andra bedrägerier, säger Claes Warren.

Claes Warren vill noga uppmärksamma att banker aldrig hör av sig och frågor om koder.

–Det är viktigt att folk är uppmärksamma på att man aldrig någonsin ska lämna ut sina koder, banker frågar aldrig om koder och banker ringer aldrig upp och ber att man ska logga in med sitt bank-id. Det är lite som att lämna ut nyckeln till sin lägenhet, gör man inte det lyckas inte de här bedrägerierna, säger Claes Warren.