80 får lämna Scania när hytt pensioneras

Oskarshamn Artikeln publicerades
Platschefen Roger Blezell informerade om Scanias omställning av produktionen på en presskonferens i går.
Foto:Lotta Zaar
Platschefen Roger Blezell informerade om Scanias omställning av produktionen på en presskonferens i går.

Ett 80-tal inhyrda medarbetare får inte sina kontrakt förlängda när Scania slutar tillverka den äldre hyttmodellen. "Fredag vecka 10 gör vi den sista hytten", säger platschefen Roger Blezell.

Under en längre tid har Scania haft dubbla hyttprogram vid sin anläggning i Oskarshamn. Parallellt med produktionen av hytter till den nya lastbilsgenerationen har man fortsatt att tillverka den äldre hyttmodellen, vilket har krävt en utökad personalstyrka.

I dagsläget jobbar cirka 2 700 personer, varav 800 är inhyrda konsulter, på fabriken i Oskarshamn.

Planen har hela tiden varit att upphöra med produktionen av den äldre hyttmodellen, men tidpunkten för produktionsstoppet har inte fastställts förrän nu.

På måndagen meddelade Scania att produktionen i den gamla karossverkstaden stängs ner i början av mars.

– Vecka 10 slutar vi producera den befintliga lastbilen och går helt över till den nya varianten, säger Roger Blezell, platschef för press, kaross och måleri.

Han uppger att de flesta inhyrda medarbetare som i dag jobbar i den gamla karossverkstaden inte kommer att få förnyade kontrakt. Det rör sig om ett 80-tal personer.

– Vad vi gör nu är att vi försöker jobba med en matchningsprocess. Vi tycker att de har gjort ett fantastiskt bra arbete, och vi är beroende av att de fortsätter att göra ett bra arbete under den tid som är kvar, säger Roger Blezell.

– Sedan vill vi att de så snabbt som möjligt kommer vidare till annat arbete.

Hur har beskedet tagits emot av medarbetarna?

– Det är lite blandat. Vi kommer att finnas på plats och hjälpa till så gott vi kan, säger Mikael Johansson, klubbordförande för IF Metall.

Roger Blezell betonar att neddragningarna inte görs på grund av att det skulle gå dåligt för Scania. Tvärtom är det fortsatt hög efterfrågan på företagets lastbilar.

– Det är absolut ingen kris, säger han och tillägger att omställningen följer en långsiktig plan.

Redan för tio år sedan tog Scania beslut om att satsa på en ny lastbilstyp.

– För lite drygt ett och ett halvt år sedan producerade Scania den första varianten av den.

Lastbilstillverkaren har gjort investeringar för drygt två miljarder kronor i Oskarshamn för att kunna tillverka de nya hytterna. Förutom en helt ny karossverkstad har man bland annat byggt ett nytt grundmåleri och utökat godsmottagningsdelen. Scania har numera en 180 000 kvadratmeter stor anläggning i Oskarshamn, vilket är ungefär dubbelt så stort som tidigare.

Enligt Roger Blezell kommer byggnaden där gamla karossverkstaden finns i dag att bli logistikyta. Där ska den pressade plåten ställas innan den transporteras in till nya karossverkstaden.

Nyligen blev det klart att hyttfabriken kommer att sluta med inhyrd personal nästa år. I stället ska flexibel bemanning i första hand lösas genom visstidsanställningar. Hur stor del av den inhyrda personalen som kommer att erbjudas visstidsanställningar är fortfarande oklart.

Scania väntas dock inte gå tillbaka till den personalstyrka man hade före utbyggnaden av anläggningen.

– På vissa områden går det åt mer folk än vad vi trodde för två år sedan, säger Roger Blezell.