Nu ännu bättre på bemötande

Oskarshamn ,
Här är gänget som var först ut att med att gå klart utbildningen om etik och bemötande. Nu ska fler få chansen.
Foto:

I vardagen träffar omsorgspersonalen många människor och bemötandet är jätteviktigt. Att fräscha upp kunskaperna är värdefullt.

Artikeln publicerades 19 oktober 2017.

Socialförvaltningen gör en stor satsning på en utbildning inom etik och bemötande för in personal. I den första omgången kommer cirka 100 personer att få gå utbildningen. Om den faller väl ut kommer fler få chansen.

– Målet är att alla personal som jobbar inom äldreomsorgen och med omsorg för personer med funktionsnedsättning ska få gå kursen. Det handlar om 600 till 700 personer, säger Harriet Hveen Hugosson, områdeschef OF.

Grupperna träffas under tre halvdagar. Det är vårdläraren Gunnel Tellmo som håller i undervisningen och Nova som organiserar den. Människosyn, värdegrund, kommunikation och att ta till vara på det friska är några av ämnena som avhandlas.

– Vi pratar om att bemöta andra människor och ha förståelse för alla människors behov, säger Gunnel Tellmo.

Att vara känslig för tonfall, ta till vara på kroppsspråk och fånga olika sätt att kommunicera kan göra stor skillnad.

Det är speciellt att ha en kurs för personer som redan har flera år i yrket.

– De har mycket att ge och till varandra, det är roligt med all erfarenhet de har, säger Gunnel Tellmo.

Under torsdagsförmiddagen fick den första gruppen som gått igenom hela utbildningen ta emot ett diplom. En av dem var Nina Brånstrand som jobbar inom hemtjänsten i Figeholm.

– Utbildningen har varit bra. Det här är något vi har i vår vardag, vi bemöter människor hela tiden och olika sorters människor, säger Nina Brånstrand.

På eftermiddagen var det dags för nästa grupp att ha sin sista träff. Gruppindelningen bygger på att personer som jobbar med olika saker ska kunna utbyta erfarenheter med varandra.

– Det blir mer givande diskussioner och personalen får med sig bra exempel från andra arbetsplatser, säger Harriet Hveen Hugosson.

Hon lyfter fram hur betydelsefullt det är med värdegrundsarbete.

– Det är oerhört viktigt i det arbetet som vi utför.

Det är inte första gången som en utbildning av det här slaget hålls i samarbete med Nova.

– Vi har ny personal i verksamheten och det är viktigt för alla att få sina kunskaper påfyllda.

Efter utbildningen fick deltagarna fylla i en enkät om vad de tyckte. Utifrån den kommer ett beslut tas om all personal får gå utbildningen.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.