Ny cykelplan ska få fler att cykla

Oskarshamns kommun Artikeln publicerades
Målet med cykelplanen är att få fler invånare i kommunen att cykla.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Målet med cykelplanen är att få fler invånare i kommunen att cykla.

En ny cykelplan ska tas fram för Oskarshamns kommun. Syftet är att öka cykelanvändandet bland kommunens invånare.

Målet är att det ska vara tryggt, säkert och attraktivt att cykla i kommunen. Planavdelningen på Samhällsbyggnadskontoret planerar att det ska tas fram vilka brister som finns i cykelstråken och åtgärder för dessa. Det ska även tas fram en prioriteringsordning för åtgärderna och en beräkning på hur mycket varje del kan komma att kosta. Tyngdpunkterna ska ligga på orterna Oskarshamn, Kristdala, Bockara/Berga, Fårbo/Figeholm och Påskallavik.

Katarina Skoglycka som är planarkitekt på kommunen berättar att upphandlingen för cykelplanen har påbörjats.

– Vi har börjat med att ta fram en upphandling där vi kommer ta in en konsult för att planera och beskriva vad vi kommer behöva köpa in, säger Katarina Skoglycka.

Planerna för upphandlingen har redan påbörjats och den ska bli klar i år. Det finns en budget för projektet hittills.

– Vi har avsatt ungefär 200 000 kronor. Det är det som vi har sagt i runda svängar, säger Katarina Skoglycka.

Katarina Skoglycka berättar att målet är att öka cyklandet bland invånarna i kommunen.

– Vi ska göra det bättre för alla som cyklar och se till att öka cykelanvändandet i kommunen, säger Katarina Skoglycka.

En del i syftet med cykelplanen är att försöka få fler att cykla korta sträckor, det vill säga sträckor som är kortare än fem kilometer.

– Att man ska vilja ta cykeln, speciellt kortare sträckor. Det blir trevligare om man cyklar istället för att ta bil, säger Katarina Skoglycka.

Att fler ska vilja cykla till jobbet är en annan av tankarna som finns bakom cykelplanen.

– Det vi vill åt är att verkligen prioritera vad vi ska göra framåt. Vart vi ska satsa på att bygga bättre cykelbanor. Det ska vara säkert att cykla och om det finns bättre cykelbanor kanske fler skulle cykla till jobbet, säger Katarina Skoglycka.