Ölandstrafiken säkras i fyra år – Solsund såld till två sjökaptener

Oskarshamn Artikeln publicerades
Oskarshamns marknadschef Ted Lindquist, kommundirektör Rolf Persson och kommunalråd Andreas Erlandsson höll presskonferens tillsammans med Ölandsfärjans nya delägare Måns Larsson samt Borgholms kommunalråd Ilko Corkovic, kommunchef Jens Odevall och projektledare Lennart Bohlin.
Foto: Jimmy Larsson
Oskarshamns marknadschef Ted Lindquist, kommundirektör Rolf Persson och kommunalråd Andreas Erlandsson höll presskonferens tillsammans med Ölandsfärjans nya delägare Måns Larsson samt Borgholms kommunalråd Ilko Corkovic, kommunchef Jens Odevall och projektledare Lennart Bohlin.

Färjetrafiken mellan Oskarshamn och Byxelkrok är säkrad i fyra år framåt. Ölandsfärjan M/S Solsund har fått nya ägare som har skrivit avtal med Oskarshamns och Borgholms kommuner fram till 2022.

Ölandstrafikens framtid har varit en följetong med oviss utgång de senaste åren. M/S Solsunds ägare Håkan Ottosson har varit tveksam till att fortsätta köra semesterfirare mellan Oskarshamn och Byxelkrok på norra Öland.

– Vi har vetat i ett antal år att Håkan Ottosson är pensionär. Han har velat sälja färjan i flera år och nu har han lyckats, säger Ted Lindquist, marknadschef på Oskarshamns kommun.

Nya ägare till M/S Solsund är Måns Larsson från Kalmar och Daniel Arnesson från Böda.

– Vi är sjökaptener och har jobbat tillsammans väldigt många år inom samma rederi. Vi har kört alla möjliga typer av fartyg, säger Måns Larsson.

Det var nära att färjan försvann utomlands, men tack vare ett ingripande av Lennart Bohlin, projektledare på Borgholms kommun, blev den kvar i Kalmar län.

– Jag skulle beställa en ny färjeramp till Byxelkroks hamn och kontaktade Håkan Ottosson för att få reda på om han skulle fortsätta att köra färjan. Han berättade att det var skarpt läge och att färjan var på väg till Kap Verde, säger Lennart Bohlin.

Avtalet undertecknades i Oskarshamns stadshus.
Avtalet undertecknades i Oskarshamns stadshus.

I sista stund stoppades utlandsaffären och Måns Larsson och Daniel Arnesson kom in i bilden.

– Det hade varit synd om båten försvunnit utomlands. Det är svårt att hitta en båt som passar för hamnen i Byxelkrok, säger Måns Larsson som berättar att de fick köpa M/S Solsund för 3,8 miljoner kronor.

– Den är i väldigt fint skick. Håkan Ottosson har gjort ett fantastiskt jobb.

På måndagseftermiddagen undertecknades ett fyraårigt avtal mellan Ölandsfärjans nya ägare och Oskarshamns och Borgholms kommuner. De båda kommunerna stöttar Ölandstrafiken med sammanlagt 550 000 kronor i marknadsföringsbidrag per år, vilket är 50 000 kronor mer än förra året. Oskarshamns kommun bidrar med den största delen, 315 000 kronor.

De senaste åren har Oskarshamn och Borgholm skrivit ettåriga avtal med Håkan Ottosson. Att det nya avtalet med Måns Larsson och Daniel Arnesson skrivs på fyra år ses som ett steg framåt för kontinuiteten i Ölandstrafiken.

– Vi är jätteglada. Håkan Ottosson har gjort det bra, men det är en fördel från kommunens sida att skriva ett avtal på fyra år, säger Ilko Corkovic (S), kommunstyrelsens ordförande i Borgholm.

Ölandsfärjan har sin kajplats vid Skeppsbron.
Ölandsfärjan har sin kajplats vid Skeppsbron.

Kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn, Andreas Erlandsson (S), är också nöjd med att Ölandstrafiken lever vidare.

– Det är faktiskt rätt många som har hört av sig till mig om Ölandsbåten. Jag tror att många har det som tradition att ta cykeln över till Öland en dag, säger Andreas Erlandsson.

Oskarshamns kommun bidrar med 315 000 kronor. Har ni kunnat se att ni får tillbaka de pengarna?

– Vi har inte gjort några djupare analyser, men visst har det ett värde för mellanlänet att kunna nå Öland, säger Andreas Erlandsson.

– Vi har 1,5 miljoner registrerade gästnätter, så det är många som vill åka till Öland, säger Ilko Corkovic.

Årets första tur mellan Oskarshamn och Byxelkrok går den 14 juni. Trafiken fortsätter fram till den 31 augusti, vilket är två veckor längre än förra året. En annan nyhet är att turlistan utökas från fyra till fem turer per dag under delar av sommaren.

Planerar ni några andra förändringar?

– Första året gör vi inga stora förändringar. Men sedan ska vi titta på om vi kan modifiera med nya motorer och göra trafiken mer miljövänlig, säger Måns Larsson.