Över 7000 liter olja insamlad

Västervik Artikeln publicerades
Henrik Smitterberg, Kustbevakningen, Jörgen Svensson, brandmästare i Västerviks kommun och Patrik Lindén ifrån Kustbevakningen.
Foto: Gustav Röriksson
Henrik Smitterberg, Kustbevakningen, Jörgen Svensson, brandmästare i Västerviks kommun och Patrik Lindén ifrån Kustbevakningen.

Risken för fler läckage är liten men det kan ändras beroende på väder och vind. Det meddelade staben för arbetet vid oljeutsläppet i Flatvarp under måndagen.

– Vi har inte sett mer läckage ifrån haveristen utan vi bedömer läget som stabilt, säger Patrik Lindén ifrån Kustbevakningen.

Mellan förmiddagen och lunch på måndagen pumpades mängder olja ifrån fartyget Makassar Highway utanför Flatvarp. Arbetet avbröts dock, då dykare behövde komma åt under skrovet för att titta på eventuella skador.

– När det gäller läckage från de skadade tankarna så är den rådande väderleken och som den ser i dagarna som sådan att vi bedömer risken som liten för läckage. Men det kan ändras beroende på situation och väderlek, säger Patrik Lindén.

Den norra farleden vid Flatvarp stängdes under måndagen med länser. Kustbevakningen och räddningstjänst önskar nu att allmänheten håller sig ifrån enheterna som arbetar och från att segla in i oljeutsläppet.

– Vi har jobbat aktivt med att få bort oljan på plats. Vi har tre så kallade strandstädare, en mindre typ av oljesaneringsfartyg på plats, säger Henrik Smitterberg ifrån Kustbevakningen.

Dessa fartyg samverkar med försvarets personal och det arbete de gör kallas grovsanering.

– Nu är det en grovsanering som sker och då måste man ut och skrubba de värsta ytorna, använda bark och dylikt. Men tittar man ut här nästa sommar, kommer man kunna skönja fläckar. Att det går att återställa det utan synbara tecken, det har jag lite svårt att tro, säger Jörgen Svensson, brandmästare i Västerviks kommun.

En hink fylld med tjockolja. Det är den trögflytande, sirapsliknande oljan som har fått fäste på klipphällarna.
Foto: Gustav Röriksson
En hink fylld med tjockolja. Det är den trögflytande, sirapsliknande oljan som har fått fäste på klipphällarna.

Personalen på plats är nöjda med vädret, värmen har nämligen hjälpt den flyktigare av de två oljorna att avdunsta. Det var den som gav ifrån sig diesellukt i området under söndagen men det är den tyngre tjockoljan som lägger sig som ett lager över klipphällarna. Det är också tjockoljan som är svårast att få bort i saneringsarbetet.

Under måndagen rapporterade SVT Nyheter Småland att fartyget kommer tas till Oskarshamn när arbetet på plats är klart. Detta på grund av att det är enklare att lossa bilarna ombord och för att det finns ett varv i staden som ska reparera fartyget provisoriskt.

Precis som under söndagen gäller fortfarande det VMA som gick ut. Allmänheten ska hålla sig borta ifrån oljan på land och i hav. Man ska tvätta sig ifall man får det på huden och bege sig ifrån området om den orsakar yrsel.