Rederiet: Vi ska undersöka fartyget noga

Oskarshamn Artikeln publicerades
William Marks arbetar på MTI Network i London som sköter flera rederiers presskontakter.
Foto: MTI Network
William Marks arbetar på MTI Network i London som sköter flera rederiers presskontakter.

Personal som rederiet har anlitat inspekterar fartyget där det ligger i Oskarshamn.

– Först när vi har en fullständig bedömning kommer vi att besluta om vad som ska ske med fartyget, säger William Marks som för rederiets talan till media.

Rederiet följer de svenska myndigheternas undersökningar angående olycksförloppet och i frågan om den överstyrman som dömdes villkorligt för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafiken. Därför säger rederiet att de inte tagit ett beslut angående hans framtid.

Hur är K-Lines policy angående alkohol ombord?

– Besättningen får inte dricka alkohol sex timmar innan arbetstid.

Han utesluter inte att rederiet vill flytta fartyget från Oskarshamn.

– Först när alla undersökningar är gjorda tas beslut om var fartyget ska repareras.

VÄSTERVIK 2018-07-28Lastfartyget Makassar Highway ägs av det japanska rederiet K-Line och har tyska Bremen som hemmahamn.
Foto: Kustbevakningen
VÄSTERVIK 2018-07-28Lastfartyget Makassar Highway ägs av det japanska rederiet K-Line och har tyska Bremen som hemmahamn.

Ombord på Makassar Highway finns 1 325 bilar. Volkswagen har bekräftat att en del av bilarna är deras, men det finns även andra märken ombord som Mercedes.

– Lasten ska till Södertälje efter omlastning i Oskarshamn.

Om bilarna ska ut till sjöss igen eller köras med trailer på land är inte klart.

– Beslut om det kommer att tas i Oskarshamn.

Makassar Highway byggdes 2001. William Marks kan i nuläget inte svara på om fartyget har varit inblandad i olyckor tidigare.

Är K-Line förberedda att betala för eventuella miljöskador, förutom det eventuella belopp försäkringen betalar ut?

– K-Line tar sitt miljöansvar väldigt seriöst men i detta läget kan vi inte kommentera något mer.