Så mycket kostar den nya terminalen

Oskarshamn Artikeln publicerades
Tanken är att en kombiterminal ska byggas vid Kvastmossen i Oskarshamn.
Foto:Peter Rosén
Tanken är att en kombiterminal ska byggas vid Kvastmossen i Oskarshamn.

200 miljoner kronor. Så mycket pengar kan kommunen lägga på industriområden samt en kombiterminal vid Kvastmossen i Oskarshamn.

Det kan även bli en väg för en miljon kronor – mellan Kvastmossen och Scania, som är kopplad till etapp 1 med kombiterminal och industriområden

Det framgår av investeringsbudgetsbehovet för åren 2018-2024, som politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott, KSAU, diskuterade igenom under tisdagen. Något beslut togs dock inte. KSAU återkommer till ärendet i januari. Då tar utskottet ställning till behoven – och sedan ska förslaget hanteras i budgetberedningen – och slutligen i fullmäktige i juni.

Under åren 2018-2021 landar investeringsbehovet på 367 miljoner kronor. Fram till år 2024 rör det sig om totalt 501 miljoner investeringskronor. Nämndernas äskanden landar sedermera ovanpå detta.

I investeringsbudgeten hittar vi även rubriken bostadsområden – och under den finns exploateringen i Vånevik, som kostar totalt 4,9 miljoner kronor, enligt beräkningarna, som har utförts av kommunkontoret och strategienheten.

Projektet i inre hamnen finns också med, naturligtvis. Det är uppdelat i en mängd olika poster, och totalsumman är beräknad till ungefär 200 miljoner kronor (fram till och med år 2024).

Det finns dessutom planer på att bygga om stadshuset. Där har tre miljoner kronor avsatts i budgeten (plus 700 000 kronor på parkeringen).

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.