Så ska kommunen dra nytta av SHL och Eagles

Oskarshamn Artikeln publicerades

Under fredagsmorgonen träffades ett stort antal företagare och olika nyckelpersoner inom kommunens näringsliv. Det nätverkades samtidigt som man åt frukost tillsammans. Frukostklubben "Oskarshamn Nollsjutrettio" gav på olika sätt kunskap och inspiration om hur Oskarshamn kan växa.

Moderatorn för frukostmötet, Sofie Gunnarsson.
Foto: Sofia Thomson
Moderatorn för frukostmötet, Sofie Gunnarsson.

Moderator för frukostmötet var Sofie Gunnarsson, hon höll ihop trådarna, ställde frågor till de olika talarna och gav även själv inspiration till frukostgästerna.

Först att tala var Ingela Ottosson, från Nya Moderaterna.

– Efter valet satte vi oss ner tillsammans med socialdemokraterna för att prata om hur vi tillsammans kan jobba för Oskarshamns utveckling, säger Ingela Ottosson.

Foto: Sofia Thomson

– Vilken är din hjärtefråga? Vad är viktigt för vår kommun? frågar moderatorn Sofie Gunnarsson.

– Vad har vi i Oskarshamn, svarar Ingela Ottosson. Det är viktigt att vi utgår från det vi redan har och utgår från det, och utvecklar det vidare. Vi har så otroligt mycket, inom alla områden.

Ingela Ottosson, Nya Moderaterna.
Foto: Sofia Thomson
Ingela Ottosson, Nya Moderaterna.

Ingela Ottossons ansvarsområden har alla bäring mot näringslivet och kompetensförsörjningsfrågor anser hon är en av de viktigaste.

– Hur vi kan jobba mer med attraktivitet och göra det intressant för människor att flytta hit.

– För att prata om dagens tema med hockeyn, SHL-avancemanget och Eagles, första avsnittet laddades ner över 600 000 gånger, vad tänker du kring det, frågar Sofie Gunnarsson.

– Vilket flow vi har! utbrister Ingela Ottosson, det är helt fantastiskt, Jag känner att det är alla vi, tillsammans som har kommit hit. Även om väldigt få av oss som har varit ute på isen så är andan att ”vi har vunnit!” Det är fantastiskt att kunna jobba vidare på det. Vi får ofta frågan till kommunen, hur löser vi nu detta, allt praktiskt kring att ha SHL? Jag känner mig väldigt trygg i den frågan, även där har vi lite flow, exempelvis i förändrade arenakrav. Nu måste vi inte bygga någon jättestor arena, som vi kunde få svårt att fylla, eftersom vi är en mindre ort. Vi har både kortsiktiga och långsiktiga planer.

Johanna Wihl
Foto: Sofia Thomson
Johanna Wihl

– När man satt på den avslutande matchen och såg hela kommungänget där, det var ju lite nervöst av olika anledningar, säger Sofie Gunnarsson. Sen klev förbundet in och man andades ut.

– Något annat som är viktigt, som du vill lyfta fram?

– Vi har ju fått så mycket utmärkelser och priser i olika sammanhang. Oscarsgymnasiet är bästa UF-skola, och fordonsprogrammets elever har vunnit för tredje året i rad, åkeriföretagens kunskapstävling. Så har vi Latitud, årets arrangemang förra året, och nu är det snart dags för Latitud igen! Och så Emma Adbåge som har fått Augustpriset för årets bästa barn- och ungdomsbok.

Foto: Sofia Thomson

– Vilken stämning vi har här henne, verkligen fredagskänsla, säger Johanna Wihl. Jag är mycket ute och besöker olika företag men förutom det så jobbar jag mycket inne i stadshuset, med våra interna processer. Jag jobbar även ganska mycket regionalt för att vi ska få vår plats i regionen. Vi har bestämt att vi vill upp bland de 100 främsta kommunerna inom företagsverksamhet. Men det viktigaste är att det finns ett företagsklimat att växa i. Reklamen vi fått på senaste tiden i samband med SHL-avanceringen och Eagles, sådan reklam går inte att köpa. Vi är på tv, på alla kanaler, vi är i tidningar, vi har verkligen blivit uppmärksammade. Satsningen som har gjorts här och framgångarna, det hade vi inte kunnat köpa oss till, Detta sätter verkligen Oskarshamn på kartan. Oskarshamn kommer snart inte att vara en stad man bara kör förbi eller igenom, det kommer att vara en stad man åker till.

Det finns starka företag här förklarar Johanna Wihl, och mycket att göra på fritiden, med många föreningar och ett brett utbud.

Sofie Gunnarsson och Maria Gunnarsson
Foto: Sofia Thomson
Sofie Gunnarsson och Maria Gunnarsson

– Hockey har alltid varit stort för Oskarshamn. Nu kommer folk komma långväga ifrån för att se på hockey här. Hur kan då dom lokala företagen tjäna på det? Det kommer öppnas nya möjligheter. Jag tänker på alla nya besökare som kommer att komma hit, hur beter de sig och vad kommer de behöva? Ska vi ha nya öppettider i butikerna? Ska vi ha fler eller andra restauranger, hockeypaket på hotellen och så vidare, det finns massor av möjligheter, säger Johanna Wihl. Bjud hit företagspartners på hockey. Detta kommer skapa massor av möjligheter för er som företag och jag hoppas att alla kommer att känna sig delaktiga. Det är ju vi tillsammans som nått denna framgången och framgång föder framgång. Jag hoppas vi kommer fortsätta rida på denna våg. Om vi klarade det här så är inget annat heller omöjligt.

Åke Andersson, VD på Destination Kalmar är på plats för att dela med sig av sina erfarenheter från Kalmar. Staden som endast var staden före Öland men som sedan blev Sveriges sommarstad år efter år. En klok man sa vi ska slå ihop bolagen turistbyrån, Kalmar slott och Destination Kalmar, vi behöver dra nytta av varandras kunskaper. Han berättar om en urbanisering, där tio av tolv miljoner människor kommer år 2050 bo i Stockholm- Göteborg- och Malmöregionen.

Åke Andersson från Destination Kalmar.
Foto: Sofia Thomson
Åke Andersson från Destination Kalmar.

– Man måste försöka förändra och påverka detta själv, och blir en attraktiv stad, för det handlar om det. Hur ska vi då bli en attraktiv stad eller en attraktiv region? Hur lockar vi den här polisen, sjukhuspersonal, till just vår region? Då behöver vi vara attraktiva. Förutom jobb och utbildningar så väljer man en attraktiv stad som känns trevlig att bo i. Attraktiva platser lockar till sig människor. Vi måste kraftsamla, det kan inte vara kommunernas eget ansvar att satsa i en stad utan det gör man tillsammans med näringslivet. När en stad blir attraktiv, när det exempelvis byggs ett nytt hotell, vem, är vinnaren då? Det är inte bara restaurangerna, eller hotellet. Det är murarna, snickarna och hela kedjan. Vi vårdar även de evenemang som vi har och tar inget för givet. Vi tänker även ur året runt-perspektiv och har alltid ett barnperspektiv. Av många lopp vi anordnar så ordnar vi ett barnlopp också.

– Vi är så bra på evenemang i den här regionen, säger Sofie Gunnarsson. Västervik är bra, Kalmar är bra, vi tar rygg på varandra och så lyfter vi hela regionen.

Ett gäng unga företagare som ska göra en ny version av ”Oskarshamnsspelet”
Foto: Sofia Thomson
Ett gäng unga företagare som ska göra en ny version av ”Oskarshamnsspelet”

Ett sprillans nytt företag, ett UF-företag kliver fram på mötet, ett gäng gymnasieelever.

– Vi ska göra en ny och bättre version av Oskarshamnsspelet. Vi vill göra spelet av hållbart material och att det tillverkas här lokalt. Just nu letar vi sponsorer och tar fram och skapa frågor.

Maria Gunnarsson, kommunikatör på Oskarshamns kommun berättar att Oskarshamn ”trendade på Twitter”

– Och under finalen i hockeyn när IK spelade match så gick Oskarshamns Wikipediasida i taket, jättemånga var inne och läste på om Oskarshamn. En stad går samman, det har märkts så tydligt på sistone. Vilket teamwork! Tack Oskarshamn! Denna kraft ska vi bära vidare.

Nätverkande när Frukostklubben
Foto: Sofia Thomson
Nätverkande när Frukostklubben "Oskarshamn Nollsjutrettio" bjöd in till möte