Digital satsning på Kalmar läns seniorer

Kalmar län Artikeln publicerades
Äldre ska lära sig bli mer digitala.
Foto: Anders Wiklund/TT
Äldre ska lära sig bli mer digitala.

Region Kalmar län och flera av länets kommuner har i samverkan med Telia skapat ett gemensamt upplägg för att öka den digitala kunskapen hos länets invånare över 65 år.

Hur gör du egentligen när du ringer ett videosamtal? Var hittar du tjänster för din hälsa? Hur fungerar olika e-tjänster och hur skaffar du ett mobilt bank-id? Det är frågor som Region Kalmar län och flera av länets kommuner ska besvara.

– Målet är att minska det digitala utanförskapet bland seniorer genom att erbjuda kunskap och stöd för att våga och kunna ta del av digitala tjänster och möjligheter. Det kan handla om att öka användningen av olika samhällstjänster, till exempel 1177 Vårdguidens e-tjänster och Kalmar länstrafiks app, säger Magnus Person, utvecklingsdirektör på Region Kalmar län.

Först ut att utbildas är seniorerna i Mörbylånga kommun. Kommunen bjuder in till utbildningstillfällen i april och då får deltagarna lära sig mer om och inspireras av det digitala samhället. All teknisk utrustning kommer att finnas på plats och kommunernas högstadieelever har utbildats i att guida invånarna rätt. Det sker med stöd av representanter från både kommun, Region Kalmar län och Telia, som finns på plats.