Scania snart tillbaka på börsen i Stockholm och Frankfurt

Oskarshamn Artikeln publicerades
Scanias enda hyttfabrik i Europa ligger i Oskarshamn.
Foto: Jimmy Larsson
Scanias enda hyttfabrik i Europa ligger i Oskarshamn.

Volkswagens lastbils- och bussenhet Traton, där Scania ingår, kommer att börsnoteras i både Stockholm och Frankfurt. ”Vad det ger för effekter är jättesvårt att svara på”, säger Mikael Johansson, fackordförande på Scania.

Fem år har gått sedan Volkswagen, som då ägde drygt 60 procent av Scania, köpte upp alla kvarvarande aktier och avnoterade bolaget från Stockholmsbörsen.

Redan året därpå, 2015, spekulerades det om att den tyska fordonsjätten kunde sälja av lastbilsverksamheten i spåren av utsläppsskandalen med dieselbilar. Affären blev inte av den gången, men tre år senare stod det klart att Volkswagen beslutat att göra Scania och MAN redo för börsen.

På måndagskvällen kom den slutliga bekräftelsen på att börsnoteringen ska genomföras. Lastbils- och bussdivisionen Traton, där bland annat Scania och MAN ingår, kommer att noteras på både Stockholmsbörsen och Frankfurtbörsen, meddelade Volkswagen som planerar att kvarstå som majoritetsägare. Noteringen förväntas vara slutförd före sommarledigheten.

På Scanias hyttfabrik i Oskarshamn tycks inte bolagets återkomst till börsen vara ett stort diskussionsämne i dagsläget.

– Jag har inte fått en enda fråga i dag kring det här, säger Mikael Johansson, IF Metalls klubbordförande på Scania.

När vi når Mikael Johansson på tisdagseftermiddagen vet han inte vad börsnoteringen kommer att innebära för Scania.

– Vad det ger för effekter är jättesvårt att svara på.

Förutom Scania och MAN ingår Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) i Traton, som är ett dotterbolag till Volkswagen. Bolagsgruppen bildades 2015 och har omkring 81 000 anställda på 29 fabriker i 17 länder.

Traton sålde 233 000 fordon under 2018, då omsättningen uppgick till drygt 128 miljarder kronor. Bolaget gjorde en vinst på 3,5 miljarder kronor.

Beslutet att avnotera Scania från börsen 2014 var inte okontroversiellt. Stora pensionsförvaltare försökte länge motarbeta Volkswagens uppköp av bolaget, rapporterar nyhetsbyrån TT.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, tror att en anledning att välja Stockholmsbörsen är att det finns stora institutionella investerare här med ett intresse för bolaget. Samtidigt bedömer hon att aktien kommer att locka många småsparare.

– Scania är ett fint bolag. Ska man gå in i det ska man göra det på lång sikt. Men det är värderingen som får avgöra, säger Frida Bratt till TT.

Noteringen sker i en skakig tid på börsen och Frida Bratt anser att man bör ha i åtanke att det inte blir möjligt att köpa aktier renodlat i Scania.

– Scania utgör ungefär hälften av Traton och man får lite annat på köpet. Tyska MAN har inte gått lika bra som Scania.